14-10-2016 07:30 | Door: Fitria Jelyta

JCDecaux ontwikkelt duurzaam straatmeubilair dat zelf stroom opwekt. Hiermee wil het concern bijdragen aan een slim elektriciteitsnet in Utrecht, waarin elektrische auto’s als tijdelijke opslagbatterij fungeren voor duurzaam opgewekte stroom.

De leverancier van straatmeubilair ziet kansen om met zijn energieleverende bushokjes bij te dragen aan het vehicle-to-grid-systeem van burgerinitiatief Lomboxnet, dat in de Utrechtse wijk Lombok is gerealiseerd. Onlangs lanceerde Lomboxnet het autodeelsysteem We Drive Solar met Renault. Hiermee kunnen bewoners en bedrijven tegen een maandelijks bedrag gebruikmaken van 150 volledig elektrische Renault Zoe’s.

Duurzame innovaties

Door onder meer bushokjes van zonnepanelen en laadpunten te voorzien, kan het straatmeubilair van JCDecaux overdag elektriciteit leveren aan de elektrische auto’s van We Drive Solar. Vervolgens kan JCDecaux de opgewekte stroom ’s nachts afnemen om het stadsmeubilair te verlichten.

“Hierdoor heeft het straatmeubilair van JCDecaux geen aansluiting op het elektriciteitsnet nodig en kunnen zij een besparing realiseren en 100 procent op de kracht van de zon werken”, zegt Robin Berg, oprichter van Lomboxnet. “Op dit moment bevindt het project zich nog in de ontwerpfase. Maar er zullen ongetwijfeld nog meer duurzame en energiezuinige innovaties uit voortkomen.”

JCDecaux Mupi

Leefbare steden

“Lomboxnet daagt ons uit om nog milieuvriendelijkere en duurzamere oplossingen te ontwikkelen die bijdragen aan de leefbaarheid van steden”, zegt Joris Duindam, strategic development manager van JCDecaux. “Naast het mogelijke plaatsen van zonnecellen op straatmeubilair, werken we met LED-verlichting en dimmers om energie te besparen. Verder kan straatmeubilair worden voorzien van begroeiing op het dak, zoals JCDecaux op sommige locaties al doet in Parijs.”

Dit zogeheten green roof draagt volgens het bedrijf bij aan de reductie van de CO2-uitstoot en aan de groenvoorziening in de stad.

Slim straatmeubilair

Naast reclamedragend stadsmeubilair, zoals Abri’s, de wachthuisjes bij bushaltes, ontwikkelt JCDecaux niet-reclamedragend stadsmeubilair, zoals publieke toiletten, afvalbakken, bewegwijzering, lantaarnpalen en banken. Zo zien JCDecaux en Lomboxnet kansen om ook de andere soorten straatmeubilair van JCDecaux te koppelen aan het vehicle-to-grid-systeem in Utrecht.

Het consortium zegt op dit moment op zoek te zijn naar de meest geschikte locaties voor aansluiting van het straatmeubilair op het slimme elektriciteitsnet. In 2017 verwachten de bedrijven met een prototypeproject te komen.

Vehicle-to-grid

In het vehicle-to-grid-systeem van Lomboxnet worden zonnepanelen op de daken van woningen in de Utrechtse wijk Lombok gekoppeld aan het elektriciteitsnetwerk en laders voor elektrische auto’s. In dit systeem fungeert de elektrische auto als opslagbatterij van de opgewekte groene stroom.

Met het onlangs gelanceerde autodeelsysteem We Drive Solar wil het consortium Smart Solar Charging, bestaande uit onder andere de gemeente Utrecht en Lomboxnet, de 150 Renault Zoe’s beschikbaar stellen voor het vehicle-to-grid-systeem. 

JCDecaux Abri

Foto: Hoofdafbeelding: Lomboxnet, In tekst-afbeelding en voetafbeelding: JCDecaux (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)