24-02-2017 10:20 | Door: Fitria Jelyta

Rockwool en DuurzaamBedrijfsleven Media slaan de handen ineen. We stellen 5 vragen aan Hannie Stappers, Public Affairs manager van de steenwolisolatiefabrikant, om de nieuwe partner beter te leren kennen.

1. Wat heeft Rockwool te bieden?

“Rockwool is marktleider in gebouwoplossingen; denk daarbij aan duurzame, brandveilige, akoestische en efficiënte steenwolisolatie voor gevels, daken, vloeren en muren en alle bijbehorende services (energie efficiency rekenprogramma, detaillering, etc.). We onderscheiden onszelf van andere isolatieproducten door de unieke eigenschappen naast de bekende energiebesparing.

Ofwel: Isolatie als ‘a driver for change’. Isolatie speelt immers een belangrijke rol in de gebouwde omgeving door zijn effect op gezondheid en comfort, maar ook op veiligheid, onderhoud, aanpasbaarheid, toegankelijkheid en impact op de omgeving. Isolatie vormt wellicht niet zo’n groot onderdeel van een gebouw, en is vaak niet zichtbaar, maar de impact ervan is ontzettend groot op bedrijfscontinuïteit, productiviteit, veiligheid en milieu.

Deze impact wordt nog groter bij het realiseren van een energieneutrale omgeving, een vergrijzende maatschappij en (last but not least) het wetsvoorstel over kwaliteitsborging in de bouw. Volgens het wetsvoorstel krijgt iedere consument als opdrachtgever in de bouw een sterkere positie. Met deze aangescherpte wettelijke aansprakelijkheid van de aannemer wordt kwaliteit (prestatie en impact van materialen) transparanter en daarmee nog belangrijker.”

2. Waarom is duurzaam ondernemen belangrijk voor Rockwool?

“Duurzaam ondernemen of maatschappelijk ondernemen is een vorm van ondernemen gericht op economische prestaties (profit), met respect voor de sociale kant (people), binnen de ecologische randvoorwaarden (planet): de triple-P-benadering. Met deze triple-P- benadering kunnen we nu juist die veelzijdigheid van ons materiaal, onze toegevoegde en onderscheidende waarde laten zien.

Ons recent ontwikkelde waardecreatiemodel laat zien dat met een nieuwe mindset een betere business case opgezet kan worden in de keten, waarbij wij niet meer denken in enkel energiebesparing maar vooral in gezonde, veilige en duurzame gebouwen waarbinnen productiviteit en bedrijfscontinuïteit belangrijke financiële parameters zijn. We delen immers samen de zorg voor een optimale woon-, werk- en leefklimaat.”

3. Wat is de belangrijkste duurzame prestatie binnen het bedrijf?

“De impact-analyse van onze steenwolisolatieproducten draagt bij aan onderbouwing voor de ‘nieuwe’ business case. Meten is weten!

Binnen Rockwool hebben we trends op gezondheid en veilgheid samen met onze impact bij elkaar gebracht. Onze onderscheidende waardepropositie is daarmee verschoven van enkel energie en CO2 naar gezondheid, veiligheid, hogere productiviteit en bedrijfscontinuïteit. We gaan zelfs een stapje verder: isolatie is geen kostenpost maar een middel dat bijdraagt aan de primaire processen binnen een organisatie, dat is echt anders denken!

Een circulair bouwproces stuurt naar onze mening op levensduur en welzijn (comfort). Onze rol is daarmee opgeschoven in de waardeketen naar aanjager van het nieuwe impact denken. Hier staat het optimaliseren van de waarde voor de gebruiker centraal. We vonden het van groot belang om onze data, bedoeld voor onze MVO rapportage, te gebruiken om de daadwerkelijke impact inzichtelijk te maken. Deze tocht naar het berekenen van onze impact heeft geresulteerd in aanzienlijke bedragen die met name laten zien dat ‘People + Planet’ leidt tot ‘Profit’. Deze bronnen zijn allemaal weergegeven in ons MVO rapport.”

Het artikel gaat verder onder de infographic.

4. Waarom is Rockwool een partnership met DuurzaamBedrijfsleven Media aangegaan?

“DuurzaamBedrijfsleven Media onderscheidt zich met de thema’s die het onder de aandacht brengt van professionals in het bedrijfsleven. De artikelen van DuurzaamBedrijfsleven bieden diepgang en inzicht in hoe bedrijven met duurzaamheid zowel het milieu kunnen verbeteren als economische winst kunnen behalen. Dit past binnen onze ambitie om van duurzaamheid ‘business as usual’ te maken.”

5. Welk bedrijf of persoon buiten je eigen sector inspireert jullie?

“Paul Polman, de CEO van Unilever, komt bij mij als eerste op. Dit omdat hij een duidelijke visie heeft op duurzaamheid en daadwerkelijk actie onderneemt om de milieuvoetafdruk van Unilever te verkleinen. Zelfs als het betekent dat hij niet iedereen in zijn organisatie tevreden kan stellen, bouwt hij voort op duurzaamheid. Dat is inspirerend en daarmee heeft hij in mijn ogen de juiste houding te pakken.”

Foto: Rockwool (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)