21-02-2014 11:13 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Geld speelt een belangrijke rol in de Amerikaanse Congresverkiezingen, vindt de Amerikaanse miljardair Tom Steyer. Daarom steekt hij $ 100 mln (€ 73 mln) in klimaatreclames.

Tom Steyer is een gepensioneerde miljardair, die een fortuin heeft verdiend met hedgefondsen. Hij wil nu van klimaatverandering een politieke zaak maken. Dit gaat hij doen met reclamespotjes bij de aanstaande Congresverkiezingen in de Verenigde Staten.

Attack ads

Het geld wordt geïnvesteerd in de door Steyer opgezette lobbygroup NextGen Climate Action, een zogenoemde Super PAC (politieke actiecommissie). De organisatie wil het geld voornamelijk inzetten voor attack ads tegen politieke klimaatontkenners. Attack ads zijn reclamespotjes die een persoon of een partij persoonlijk aanvallen. Steyer hoopt op deze manier mensen te bereiken die niet bewust zijn van de problematiek omtrent klimaatverandering.

De exorbitante investering wordt voor de helft door donors betaald. De andere $ 50 mln komt uit zijn eigen zak.

Steyer wil tegenwicht bieden aan de grote oliebedrijven die enorme geldbedragen doneren om de verkiezingsuitslagen te beïnvloeden. Berucht zijn de gebroeders Koch, die in politieke campagnes miljoenen dollars op de Republikeinse bankrekening zetten ten gunste van fossiele brandstoffen. Met hun hulp stemde het Congres tegen het invoeren van een belasting op kolen, olie en aardgas.

Keystone XL

Al eerder gebruikte Steyer zijn eigen vermogen om politieke kwesties over klimaatverandering naar zijn hand te zetten. Hij reserveerde reclametijd op televisie om zich uit te spreken over de bouw van de veelbesproken Keystone XL, een pijplijn van Canada naar de VS die milieuvervuilende teerzandolie moet vervoeren.

De verkiezingen vinden plaats op 4 november 2014.

Bron: IPS/NY Times | Foto: Fortune Live Media via Flickr