22-03-2014 09:05 | Door: Wouter Pustjens

Hoom helpt woningbezitters hun huis te verduurzamen met kosten die gelijk staan aan de vermeden energie-uitgaven. Met een grote rol voor de lokale energiecoörporaties.

Met extra isolatie in de spouwmuren bespaar je op je gasrekening. Met een paar zonnepanelen verlaag je vlug het aantal inkomende kilowatturen. Het is geen geheim meer dat energiebesparingsmaatregelen ook economisch aantrekkelijk zijn. Maar welke moet je doorvoeren? En welke aanbieder is de beste? Het is niet gek dat huiseigenaren al vermoeid raken bij de gedachte om prijs, kwaliteit en service te vergelijken.

Start-up Hoom probeert die energiebesparingsmaatregelen onder één paraplu te brengen. ‘Maak je huis Hoom’, zo luidt het motto, waarmee het bedrijf onthult dat het zich op de woonhuizenmarkt richt. De start-up is opgezet door Alliander, tevens investeerder in de onderneming. Hoom draagt verschillende manieren aan om energie te besparen die daarna worden uitgevoerd en gecontroleerd.

Lokaal

“De gerealiseerde energiebesparing is afhankelijk van drie factoren,” vertelt Niels Ondersteijn, kwaliteitsanalist bij Hoom. “Die factoren zijn de kwaliteit van de woningopname met bijbehorend energiebesparingsadvies, de effectiviteit van de uitgevoerde maatregelen en het gebruikersgedrag.”

Bij de woningopname brengt een onafhankelijke expert een energiebesparingsadvies uit aan de hand van de beschikbare mogelijkheden, zoals het plaatsen van zonnepanelen, dubbel glas en isolatie van vloer, dak, gevel en spouwmuur. Op basis daarvan zoekt Hoom geschikte uitvoerders in de lokale omgeving.

Hoom zet nadrukkelijk in op het lokale aspect zodat het duurzaamheidsdenken op wijkniveau uitgedragen wordt. Hoom werkt samen met lokale energiecoöperaties om dit te bereiken. Vertrouwen is essentieel voor een band tussen woningbezitter en Hoom: “Vertrouwen is bepalend bij de keuze van bewoners voor een partij waarmee zij aan de slag willen,” zegt directeur Ron de Graaf. “Lokale coöperaties zijn verankerd in de samenleving. Zij kennen de bewoners, de cultuur en geschiedenis van de wijk. Zij zijn degenen die de verbinding met de bewoners voor langere tijd kunnen maken.”

Betaal met wat je bespaart

Het uitgangspunt van dit advies is dat de doorgevoerde maatregelen in de woning betaald worden met het bedrag dat de klant maandelijks aan energiekosten bespaart.  In andere woorden: als je een lening zou afsluiten, is de maandelijkse aflossing gelijk aan de maandelijkse besparing. Als een klant ervoor kiest om vanuit de spaarrekening de maatregelen te betalen, dan dalen de energiekosten direct.

De vergelijking met een Energy Service Company (ESCo) doemt algauw op. Toch onderscheidt Hoom zich van partijen als Green Liz, voornamelijk op de gekozen doelgroep. ESCo’s houden zich liever afzijdig van de risico’s die ze oplopen in de particuliere woningbouw. Zij brengen het financiële beheer onder in de eigen organisatie, wat problematisch is in een sector waarbij het gebouw snel van eigenaar kan wisselen. Hoom lost het financiële probleem op door voor de klant voor te berekenen wat hij kan betalen: je bespaart energie terwijl je er financieel niet op achteruit gaat.

Klant is eigenaar

In het huidige verdienmodel zijn klanten eigenaar van de duurzaamheidsmaatregelen. Daarnaast worden zij lid van de landelijke coöperatie Hoom. “Uitgangspunt is dat de klanten van Hoom, al dan niet georganiseerd in lokale coöperaties, de leden van de coöperatie Hoom worden,” aldus De Graaf. “Zij bepalen hiermee de koers en het langetermijnbeleid van Hoom. Gedeeld eigenaarschap en transparantie van het verdienmodel zijn van cruciaal belang om gezamenlijk te bouwen aan een duurzame toekomst.”

Klanten bepalen  de koers en het langetermijnbeleid van Hoom

Hoom is pas opgestart en vooralsnog alleen werkzaam in Amsterdam en omstreken. In Haarlem heeft de jonge onderneming al de eerste huizen onder handen genomen.

Met de werkzaamheden hopen Hoom en Alliander bij te kunnen dragen aan de verduurzaming van de woningvoorraad. Naast de ambitie van een CO2-neutraal elektriciteitsnet hoopt de netbeheerder ook nog praktische voordelen eruit te halen. Het beter isoleren van woningen leidt tot minder intensief (piek)vermogen in het gasnetwerk, dat vervolgens tot lagere kosten en minder onderhoud tot gevolg heeft.

Vanaf zaterdag 22 maart gaat Hoom zelf op pad met de actie ‘HoomRun’. Een elektrische Volkswagen-bus trekt door verschillende energie-onzuinige wijken in Nederland. Geïnteresseerden krijgen een gratis LED-lamp en energiebesparingsadvies, de eerste duwtjes in de rug voor een zuiniger huis. Bekijk hier door welke wijken de HoomRun trekt.

 Foto's: Hoom & 401 (K) 2012 via Flickr