10-04-2014 11:12 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Hotels met een duurzaamheidscertificaat krijgen een hogere waardering van hun gasten dan hotels zonder certificaat. Vooral de viersterren hotels profiteren van tevreden bezoekers.

Dit blijkt uit een onderzoek van het Cornell Center of Hospitality Research (CHR), meldt Misset Horeca.

Hotels die werk maken van een duurzame bedrijfsvoering ontvangen een ISO 14001 certificaat. ISO 14001 is een norm binnen de ISO 14000-serie en wordt wereldwijd toegepast om milieumanagementsystemen op te zetten en te certificeren. ISO 14000 beoordeelt bedrijven op grond van emissies, afvalstromen, gebruikte grondstoffen en energieverbruik.

 

Concurrentievoordeel

 

De studie werd uitgevoerd onder 6.850 hotels in Spanje. De onderzoekers keken naar de hogere segmenten binnen de hotelbranche, drie-, vier- en vijfsterrenhotels. Een van de conclusies van het rapport is dat eco-certificatie een hotel beter laat opereren. En het leidt tot concurrentievoordeel ten opzichte van niet gecertificeerde collega-hotels. Vooral viersterren hotels profiteren van de hogere waarderingen.

Bij drie- en vijfsterrenhotels is het verschil tussen duurzame en niet-duurzame hotels kleiner. Gasten van drie- en vijfsterrenhotels hechtten er volgens de onderzoekers minder waarde aan. Waarom is niet duidelijk. Mogelijk maken gasten van vijfsterrenhotels geen direct onderscheid tussen duurzame en niet-duurzame hotels. Bezoekers van driesterrenhotels vinden hoogstwaarschijnlijk de prijs van het hotel belangrijker dan het bezit van een certificaat voor duurzaamheid.

Bron: Misset Horeca | Foto: Elliott Brown via Flickr