03-11-2011 17:45 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Aankomende zaterdag vindt de opening van het 'Taticaan', het eerste Nederlandse tattoomuseum, plaats. Onder andere de hele collectie van tattoeagekunstenaar Henk Schiffmacher is hier te bezichtigen. Maar het museum is meer dan dat, het is een bekroning op een unieke samenwerking tussen eigenaar en huurder waarbij duurzame ideeën tot leven zijn gekomen.

Wanneer je het museum aan de Amsterdamse Plantage Middenlaan binnen loopt word je vrijwel direct geconfronteerd met een bonte verzameling van tatoeages, rariteiten, kunst, boeken, prenten, foto's en tribale gebruiksvoorwerpen, vrijwel allemaal uit de collectie van tattookoning Henk Schiffmacher.

In het museum doorloop je de geschiedenis van de tatoeage aan de hand van honderden tattoomachines en handwerktuigen, vele foto's, schilderijen en tekeningen. Maar wat de meeste bezoekers niet zal opvallen is het duurzame interieur van het museum.

Er zijn verschillende stappen genomen om het monumentale pand om te toveren tot een duurzaam gebouw. Zo zijn er een energiezuinig ventilatiesysteem, een laagtemperatuur verwarmingssysteem en een warmteterugwininstallatie geplaatst. Ook ligt er een groen dak in de planning. Met de duurzame klimaatinstallatie wordt naar verwachting maar liefst 30 tot 40 procent energie bespaard.

Huurder versus eigenaar

Energiebesparingen zijn in het voordeel van de huurder, terwijl de eigenaar de investeringen moet doen. Geen win-win situatie dus. Normaal vormt de eigenaar-huurder verhouding dan ook een grote belemmering voor het maken van duurzame investeringen.

Het tattoomuseum vormt een goed voorbeeld van hoe het wél kan. Door goed overleg tussen verhuurder en huurder zijn afspraken gemaakt over wie welke investeringen levert, zodat beide partijen kunnen profiteren van de duurzame technieken.

Leon van Ooijen, namens de eigenaar van het pand Metroprop, over de totstandkoming: “De samenwerking is vooral te danken aan onze gedeelde visie voor de toekomst van het pand. Het was vooral belangrijk dat we beide een langetermijnrelatie met het pand willen aangaan, waardoor praten over duurzaamheid een stuk realistischer werd.”

Ook Jeanette Seret, de investeerder in het tattoomuseum, is zeer te spreken over het resultaat: “De eigenaar reageerde wonderbaarlijk op onze duurzame ideeën, er was direct sprake van een klik.”

Professioneel advies

Met behulp van energieadviseur Trefoil zijn beide partijen rond de tafel gaan zitten om hun duurzame ideeën tot leven te brengen. “Door TreFoil in te schakelen zijn we gekomen waar we nu zijn, zij hebben alles uitgerekend en uitgezocht, zonder hen had ik nu nog steeds zitten googlen”, aldus Seret. Het inschakelen van een derde partij is zeker een aanrader, omdat de meeste wel duurzame ideeën hebben maar deze niet kunnen uitvoeren vanwege gebrek aan kennis”, voegt van Ooijen hieraan toe.

“Wij hebben het Tattoo museum geholpen met de klimaatinstallatie, de rest van de invulling is voor de huurder zelf ", aldus Van Ooijen. En ook daar vind je de duurzaamheid overal terug in onder andere biologische handdoeken, wc-papier en fairtrade koffie.

Duurzamer dan een tattoo

Ook de sociale duurzaamheid komt ruim aanbod in het museum aan de Plantage Middenlaan. Seret: “Ik ga altijd heel erg voor duurzaamheid.”

Jeanette Seret, directeur van Partners aan het Werk BV, bracht met haar bedrijf al ongeveer drieduizend mensen in reïntegratieprojecten. Met het tattoomuseum wil ze nog eens 300 mensen per jaar aan het werk brengen. Ze ziet sociale duurzaamheid, als een investering in een lange relatie met de traject medewerkers.

Met haar projecten biedt ze werklozen, zoals vluchtelingen en getraumatiseerden werkervaring zodat ze meer kans hebben op een betaalde baan in de toekomst. “Ik wil laten zien dat ook mensen met een tattoo kunnen werken," aldus Seret.

Het tattoomuseum wordt aankomende zaterdag tijdens de Amsterdamse Museumnacht geopend door Henk Schiffmacher.