07-05-2014 07:45 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Kledingconcern H&M wil de bedrijfsvoering verder verduurzamen. Een campagne verbonden aan de nieuwe duurzame kledinglijn vraagt hier aandacht voor.

Met het pop-up kunstproject worden kledingstukken uit de duurzame Conscious collectie buiten tentoongesteld in glazen vitrines op pleinen in diverse steden. De tentoonstelling was eerder te zien in Amsterdam, Arnhem, Groningen en Rotterdam en zal vanaf 8 mei in Eindhoven verschijnen.

H&M wil met de collectie meer aandacht voor duurzame thema’s als recycling, eerlijke lonen en duurzame grondstoffen voor kleding. De nieuwe kledinglijn bestaat daarom uit kleding gemaakt van biologisch katoen, hennep en gerecyclede materialen.

 

Recycling

 

In het duurzaamheidsjaarverslag van 2013 staat dat de gemiddelde duurzame spijkerbroek van H&M voor 48 procent uit gerecycled materiaal bestaat. Hierbij is 20 procent afkomstig van gerecycled katoen en 28 procent van gerecycled polyester uit PET flessen.

Voor de productie van de bewuste kledinglijn haalde het bedrijf in 2013 wereldwijd drie miljoen kilo afgedankte kleding op, waarvan 247.980 kilo in Nederland.

Het uiteindelijke doel van de winkelketen is om kleding te produceren die volledig bestaat uit gerecycled materiaal. Om dit doel te realisering investeert het bedrijf in wetenschappelijk onderzoek naar hergebruik van kleding en werken zij samen met textielrecyclingbedrijf I:CO. Klanten kunnen sinds 2013 alle kleding, ongeacht het merk, terugbrengen bij een van de H&M winkels, waarna deze wordt gerecycled. Voor elke volle tas ontvangen klanten een kortingsbon van vijftien procent.

H&M is niet de enige met een dergelijk initiatief, ook kledingketens C&A en Jack en Jones bieden klanten de mogelijkheid om oude kleding in te leveren.

 

Making-of Conscious New World from PUP creative agency on Vimeo.

 

Bron:  biobased economy, H&M | foto: Nissy Kitaq via Wikimedia Commons