25-07-2014 07:15 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Lichtgekleurd asfalt levert een energiebesparing van miljoenen euro's op. Er is minder of zelfs geen verlichting nodig op wegdelen met het 'witte asfalt'.

Wegenbouwer Dura Vermeer en Rijkswaterstaat legden in 2011 op de A35 bij Hengelo een proefvak neer en de resultaten zijn 'spectaculair', meldt De Telegraaf. Ook in Purmerend (een fietspad) en Hoofddorp (een bedrijventerrein) is met het innovatieve Luminumpave geëxperimenteerd.

 

Voordelen

 

Op de openbare verlichting is een besparing tot 50 procent mogelijk. Dat zou veel geld schelen en een forse verlaging van CO2-emissies betekenen, zegt innovatiemanager Robbert Naus in de krant. In tunnels is direct de meeste winst te behalen, omdat daar de hele dag lampen branden.

Het witte, reflecterende asfalt gaat langer mee dan gewoon asfalt en verbetert de veiligheid. "Weggebruikers worden beter gezien en zij zien zelf ook beter waar ze rijden." Het blijkt ook niet nodig een hele weg te bedekken. In de buurt van scholen, woonwijken of in een donkere bocht kan het de veiligheid al verhogen.

 

Terugverdienen

 

Het is wel duurder, ongeveer twee tot drie euro per vierkante meter. Volgens Naus betaalt de investering zichzelf in ongeveer tien jaar terug door de energiebesparingen die er tegenover staan. In combinatie met verminderde kans op ongelukken en een lagere CO2-uitstoot, spreekt hij van “een win-winsituatie.”

Dura Vermeer is in gesprek met de gemeente Rotterdam en de provincies Overijssel en Noord-Holland over toepassingen. Rijkswaterstaat heeft als mede-onderzoeker nog geen beslissing genomen, maar het witte asfalt behoort zeker tot de mogelijkheden. Sinds vorig jaar zet Rijkswaterstaat na 23.00 uur op de helft van de Nederlandse snelwegen het licht uit. Met de maatregel hoopt de wegbeheerder tot 2020 zo'n 35 miljoen euro te besparen.

Bekijk het filmpje van Dura Vermeer over het witte asfalt.

 

Bron: De Telegraaf, Dura Vermeer | Foto: Dura Vermeer, via YouTube