02-12-2014 11:30 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Straatlantaarns die continu branden, verspillen veel stroom. In Rotterdam start een pilot met dynamische verlichting van een fietspad.

Het Havenspoorpad is een zes kilometer lang fietspad in Rotterdam-Zuid. Langs het pad staan 185 lichtmasten, die meer dan 4.000 uur per jaar aan staan. De lampen branden ook midden in de nacht, wanneer er nauwelijks fietsers langskomen.

 

Efficiënter

 

Samen met zeven leveranciers onderzoekt de gemeente een methode om de verlichting efficiënter in te richten. Het meebewegende licht werkt als een serie tuinlampen, die aanspringen als er iemand in de buurt is. In het donker brandt de LED-verlichting op 10 procent van het vermogen. Wanneer een fietser passeert, schakelt het systeem de drie masten voor en de drie masten na de passant op naar 100 procent. De initiatiefnemers verwachten zo het energieverbruik met 80 procent omlaag te brengen.

Rotterdam werkt voor de pilot samen met de verlichtingsleveranciers Elspec, Harvard, Luminext, Maiken, Philips, Tvilight en Ziut. Elk bedrijf heeft een stukje van het fietspad toegewezen gekregen.

 

Protocol

 

De werking van de lampen kan op afstand worden bestuurd en gecontroleerd met een gestandaardiseerd protocol. De gemeente is daardoor niet meer afhankelijk van de apparatuur van een bepaalde leverancier.

De voorbereidende werkzaamheden bij het Havenspoorpad zijn al begonnen. In december 2014 worden de lichtmasten in groepjes geschikt gemaakt voor het beheerprotocol. Na het afregelen van de apparatuur is in januari het hele Havenspoorpad dynamisch verlicht.

De pilot duurt minimaal een jaar. De gemeente Rotterdam wil de innovatieve verlichting daarna op meerdere plekken in de Maasstad toepassen.

Bron: Gemeente Rotterdam | foto: Gemeente Rotterdam