04-12-2014 15:07 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Meer dan een derde van nieuwgebouwd commercieel vastgoed in de Verenigde Staten is voorzien van energiebesparende voorzieningen. Alleen weten de meeste gebruikers niet hoe ze werken.

Een goede personeelsinstructie zou het rendement van de besparende maatregelen al kunnen verbeteren. Dat blijkt uit een studie van de Washington State University. Onderzoeker Julia Day constateerde dat gebruikers van high-tech gebouwen in veel gevallen geen idee hebben hoe ze zich in een slim gebouw moeten gedragen. Kantoorpersoneel met een goede training weet dat wel. Die gebruikers zijn bovendien gelukkiger op hun werkplek.

Volgens de onderzoeker valt of staat optimaal profijt van efficiëntiemaatregelen met de gebruikers van het pand. De kloof tussen technologie en kennis is groot, meent Day. Een simpele email met aanwijzingen voldoet niet. Getrainde personeelsleden zijn meer betrokken bij de besparingsdoelstellingen van hun werkgever. Pas bij een bedrijfscultuur die draait om energiebesparing toont het personeel zich betrokken en wil het meedoen.

 

Verwarring

 

Day kwam op het idee voor haar onderzoek toen ze een kantoor binnenliep waar alle luxaflex naar beneden was gelaten en de verlichting aan stond. Terwijl het gebouw was ontworpen om invallend daglicht zo efficiënt mogelijk te gebruiken. De bedieningspanelen voor de zonwering bleken verstopt achter kasten en ander meubilair. Het personeel mocht bovendien niet zelfstandig het licht uitdoen.

Een ander voorbeeld is een systeem in een gebouw met een LEED Gold certificering. Dat signaleerde met groene lampjes het beste moment om de ramen open te zetten. Het personeel verkeerde echter in de veronderstelling dat het systeem onderdeel was van de brandmeldingsinstallatie.

Day werkt aan een energielab en wil een bedrijfsinstructie ontwikkelen om de geconstateerde kloof te dichten.

Bron: WSU | Foto: Lane Montgomery, via Flickr