01-02-2015 14:00 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Samenwerking bij duurzame initiatieven van ketenpartijen levert geld op. CO2-besparing leidt daardoor twee keer zo vaak tot financieel voordeel.

Dat blijkt uit nieuw onderzoek van de non-profitorganisatie CDP (voorheen het Carbon Dislosure Project) in samenwerking met consultancybureau Accenture. Namens 66 multinationals vroegen de onderzoekers naar de klimaat- en milieudoelstellingen van hun grote leveranciers. De vertegenwoordigde concerns kopen voor zo'n $ 1.300 mrd per jaar aan goederen en diensten bij 6.800 leveranciers.

De milieuprestaties van de toeleverende bedrijven gaan ieder jaar omhoog, blijkt uit de jongste cijfers. Van de ondervraagde bedrijven zei 48 procent dit jaar concrete doelstellingen te hebben opgesteld voor de reductie van de CO2-uitstoot. Het jaar ervoor was dat nog 44 procent. In 2014 slaagde 40 procent van de ondernemingen erin die doelstellingen te halen. In 2012 was dat nog 34 procent. Ruim 30 procent van de toeleveranciers erkent dat CO2-beperkende maatregelen leidt tot kostenbesparingen.

 

Rendement

 

Het rendement op de milieubesparende investeringen is lager dan voorgaande jaren, erkent Accenture. Over het geheel genomen leverden milieumaatregelen een rendement op van 9,4 procent, tegen 12,5 procent in 2013. Dat komt vooral doordat de meeste bedrijven de gemakkelijk uitvoerbare, relatief goedkope maatregelen, al hebben genomen.

CDP noemt het teleurstellend dat bijna de helft van de toeleverende bedrijven niet heeft gereageerd op het informatieverzoek. Volgens de samenstellers zijn die ondernemingen zich nog onvoldoende bewust van de gevolgen van klimaatverandering. bovendien lopen ze inkomsten mis.

Bedrijven die nauwe contacten onderhouden met een of meerdere leveranciers, hun klanten of andere stakeholders, profiteren daar overduidelijk van. Volgens de onderzoekers hebben zij twee keer zoveel kans financieel voordeel te halen uit maatregelen tegen CO2-uitstoot dan bedrijven die dat niet doen. Die leveren niet alleen kostenreducties op, maar ook een beter imago bij afnemers en consumenten.

Bron: BusinessGreen, Blue and Green Tomorrow, WSJ | Foto: Mark Skipper, via Flickr