15-04-2015 07:49 | Door: Laura Fransen

Het wereldwijde netwerk van B Corp-gecertificeerde duurzame ondernemingen breidt uit. In Europa is Nederland een koploper. Van de 40 Europese B Corps komen er 21 van Hollandse bodem.

B Corp is een netwerk van succesvolle bedrijven die naast winst ook duurzaamheid nastreven. Het netwerk is in 2006 opgezet door de Amerikaanse non-profitorganisatie B Lab. Inmiddels zijn er wereldwijd ruim 1200 B Corps verspreid over 38 landen. Ook in Europa neemt het aantal gecertificeerde bedrijven toe.

In Nederland blijkt het enthousiasme groot. Al 21 bedrijven lieten zich certificeren door B Lab. De bedrijven bewezen hun duurzame ondernemenschap door minimaal 80 van de 200 punten te scoren op het gebied van onder andere milieu-impact en transparantie. Chocoladeproducent Tony’s Chocolonely, waterflessenmaker Dopper en projectbureau Dutch zijn al langer gecertificeerd. Onlangs trad ook autodeelbedrijf SnappCar toe tot de duurzame elite.

Om dit aantal nog verder uit te breiden, lanceert B Lab een officieel Europees netwerk. De lancering vindt op 22 april plaats in Amsterdam tijdens het Celebrate the Changemakers-evenement. Door succesverhalen te delen van de eerste Europese B Corps, hoopt B Lab ondernemers, bedrijven en investeerders te inspireren.

Bron: B Corp, De Betere Wereld | Foto: Stefan Insam, via Flickr Creative Commons (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)