02-06-2015 12:20 | Door: Thijs ten Brinck

Verschillende partners, waaronder Arcadis, KPN en Accenture, lanceren het Arena Innovation Center. Het Ajax-stadion en de directe omgeving worden een proeftuin voor smart-city concepten.

De partners in het Amsterdam Arena Innovation Center zien het stadion en zijn directe omgeving als living lab voor stadsinnovaties en voor specifieke vernieuwing voor sport- en evenementenlocaties.

Zo installeert KPN een slim systeem voor in de parkeerplaats, dat bezoekers van het Arenagebied onder andere helpt een parkeerplaats te vinden, en diezelfde parkeerplek na het bezoek ook weer snel terug te vinden. Op het voetbalveld wordt er getest met sensoren die Ajax helpen de grasmat efficiënt in topconditie te houden, zonder verspilling van water en nutriënten.

Kruisbestuiving

In het innovatiecentrum nemen werknemers van de aangesloten bedrijven plaats, en is er ook ruimte voor enkele start-ups. Kruisbestuiving moet de ontwikkeling rond thema’s als internet-of-things, klantbeleving, mobiliteit, stadslandbouw, duurzaamheid en veiligheid versnellen.

Wat werkt in de Arena en het aangrenzende stadsdeel Zuid-Oost, kan uiteindelijk ook in de rest van de metropoolregio Amsterdam een toepassing krijgen. Van daaruit hebben de partners vervolgens toegang tot de wereldmarkt.

Naast Arcadis, KPN en Accenture, participeren onder andere ook Philips, Huawei, de Gemeente Amsterdam en TNO in het Amsterdam Arena Innovation Center. De opening van het innovatiecentrum valt samen met het begin van het Smart City Event, deze week in Amsterdam. 

Bekijk een filmpje over het Amsterdam Arena Innovation Center:

Bron: Emerce, Amsterdam Arena | Foto: Ungry Young Man, via Flickr Creative Commons (Cropped by Duurzaambedrijfsleven)