05-06-2015 13:32 | Door: Willemien Groot

Bij de uitbreiding van de A10 langs de Amsterdamse Zuidas komt de snelweg deels ondergronds te liggen. Een prima plek voor een stadspark met wandelpaden en veel groen.

De drukke ringweg A10 door bedrijfpark Zuidas ondergaat vanaf 2018 een ingrijpende herstructurering. De snelweg gaat van acht naar twaalf rijbanen. Treinstation Amsterdam Zuid wordt uitgebreid om de reizigersstromen beter te verwerken. Om de overlast door verkeerslawaai te beperken, komt een deel van de A10 onder de grond te liggen. Een uitgelezen plek voor een stadspark.

Groene zone

Het park krijgt onder meer fiets- en voetgangerspaden. Bovendien vervult de groene zone een nuttige functie als opvang voor hevige regenval. Dat voorkomt wateroverlast in de dicht bebouwde omgeving. In het ideale geval ontwikkelt het groene dak zich tot een natuurlijke verbinding met andere parken in de hoofdstad. Het idee voor het groene dak op de A10 is afkomstig van GroenLinks en de Amsterdamse collegepartijen VVD en D66. Het plan krijgt steun van Eric van der Burg, de wethouder voor Ruimtelijke Ordening.

Het tunnelpark Zuidas moet zich meten met groenprojecten in andere wereldsteden. In onder meer New York en Seoul werken Nederlandse architectenbureaus al aan de herinrichting van oude infrastructuur. De High Line in New York is een uitgestrekt groengebied op de plek van een oude goederenspoorlijn. In Seoul heeft architectenbureau MVRDV de opdracht gekregen voor de herinrichting van een oud viaduct tot stadspark.

Bouwput

De werkzaamheden aan de A10 moeten in 2018 beginnen en gaan tien jaar duren. De eerste voorbereidingen beginnen al deze zomer. De totale kosten zijn geraamd op € 1,5 mrd. Daarvan neemt de gemeente Amsterdam € 210 mln voor zijn rekening. Het resterende deel is afkomstig van het Rijk, de provincie Noord-Holland en de stadsregio Amsterdam.

De ondernemingen met kantoren op de Zuidas zijn overigens niet gelukkig met de herinrichting. Zij vrezen tien jaar lang in een bouwput te moeten werken, met alle overlast van dien.

Bron: Financieele Dagblad, AT5, Het Parool | Foto: Arden, via Flickr Creative Commons (Cropped by Duurzaambedrijfsleven)