12-06-2015 07:31 | Door: Willemien Groot

Bam heeft twee licentieovereenkomsten gesloten voor de toepassing van de innovatieve Xblocs, waarvoor minder beton nodig is.

De blokken dienen als afdekking voor golfbrekers in Costa Rica en de Dominicaanse Republiek. Bam Infraconsult heeft de licenties afgesloten onder de handelsnaam Delta Marine Consultants. Het gaat om een golfbreker voor een containerterminal in Costa Rica en twee strekdammen bij een nieuwe energiecentrale in de Dominicaanse Republiek.

Het Xbloc is een betonnen golfbrekerelement, dat door Bam is ontwikkeld en gepatenteerd. Sinds 2004 past het concern het Xbloc wereldwijd toe in kustbeschermingsprojecten. Voor dezelfde effectiviteit is minder beton nodig. De afzonderlijke blokken zijn sneller te plaatsen. Volgens Bam leveren de Xblocs een aanzienlijke kostenbesparing op en zijn efficiënter. De betonblokken daarmee duurzamer dan traditionele golfbrekers.

Terminal en energiecentrale

In Costa Rica bouwt een consortium van Bam International en Van Oord de Puerto Moin Container Terminal voor APM Terminals. De golfbreker voor de terminal is 1,5 kilometer lang. Voor de afdekking van strekdam zijn ongeveer 14.000 Xblocs nodig met een totaal gewicht van tien ton. De productie begint in augustus dit jaar. Van Oord begint in november met de plaatsing van de blokken. Het consortium is ook betrokken bij de bouw van de terminal en de aanleg van de vaarweg. De contractwaarde van dit project is € 340 mln, vrijwel gelijkelijk verdeeld tussen Bam International en Van Oord.

In de Dominicaanse republiek krijgt een nieuwe energiecentrale bescherming van twee golfbrekers met elk 4.000 Xblocs. Het project is in handen van een consortium van Odebrecht, Tecnimont en Ingeniería Estrella. Bij de Punta Catalina steenkoolcentrale beschermen de golfbrekers de koelwaterinlaat. Aan de Aalborg Universiteit in Denemarken lopen proeven met schaalmodellen. Odebrecht begint in augustus met de productie en plaatsing van de blokken. 

Bron: Bam | Foto: Bam