19-06-2015 09:15 | Door: Willemien Groot

Twee Nederlandse viaducten zijn voorzien van innovatieve microbolletjes die het beton beschermen tegen bevriezing.

In de viaducten bij Papendrecht en Hardinxveld-Giessendam is in totaal 845 kubieke meter beton verwerkt, waarvan iets minder dan de helft is gemengd met een stof die luchtbellen vormt in het mengsel. Dat meldt de website Cobouw. De stof is ontwikkeld door BASF. Volgens bouwbedrijf Van Hattum en Blankevoort is de luchtbelvormer preciezer dan bestaande stoffen.

Wegen en viaducten hebben in de winter zwaar te lijden onder perioden met vorst, strooizout en dooi. Dankzij het in de betonmortel verwerkte elastische materiaal neemt beton minder water op, waardoor de vorstschade afneemt. De belletjes die onstaan in het beton zijn groot genoeg om de schade te beperken en klein genoeg om het beton zijn sterkte te laten behouden. 

Uit eerder onderzoek van RTL bleek dat in de winter van 2010-2011 ruim 600 kilometer Nederlands wegdek schade had opgelopen. Herstelwerkzaamheden liepen in de miljoenen. December was in dat jaar volgens het KNMI een van de koudste decembermaanden sinds 1901. Rijkswaterstaat stelt het gebruik van behandeld beton inmiddels verplicht om de kosten voor reparaties te drukken.

Bron: Cobouw, RTL, KNMI | Foto: Selmer van Alten, via Flickr Creative Commons (Cropped by Duurzaambedrijfsleven)