01-07-2015 09:06 | Door: Thijs ten Brinck

Het Belgische bedrijf Smappee, actief met slimme energiemonitoring voor huishoudens, breidt uit naar de kleinzakelijke markt. CEO Stefan Grosjean: “Met bewustwording bespaar je al snel ruim 10 procent”.

De Vlaming Stefan Grosjean is oprichter en CEO van Smappee, een bedrijf dat systemen levert die huishoudens inzicht geven in het eigen energieverbruik.

Smappee, opgericht in 2012, is inmiddels actief in grote delen van Europa en de Verenigde Staten. “Maar we zien in de online verkopen ook interesse in Brazilië, Singapore, Mexico, USA, Australië en Nieuw-Zeeland”, zegt Grosjean.

Energie besparen in zakelijke markt

"Best practices herkennen en overal toepassen"

Voordat Grosjean Smappee begon, was hij met zijn bedrijf Energy ICT actief in de grootzakelijke markt.

Tussen 1991 en 2011 heeft hij met deze onderneming geavanceerde energiemanagementsystemen opgezet voor grote multinationals als Wallmart, Tesco en Coca Cola. 

Grosjean: “Dankzij de inzet van onze energiemonitoren wisten we bij alle vestigingen van Tesco in Groot-Brittannië een energiereductie van meer dan 20 procent te realiseren.”

Voor die prestatie won Grosjean in 2010 de European Business Award for the Environment, een prijs van de Europese Commissie. Een jaar daarvoor had de CEO Energy ICT verkocht aan de Duitse Elster Group, ook actief in energiemeetsystemen.

Meerdere vestigingen

Sinds dit jaar is Grosjean opnieuw actief op de zakelijke markt. Het product Smappee Pro, een zakelijke variant van het systeem voor huishoudens, is gericht op het midden en kleinbedrijf.

Smappee pro

“We zagen voor Smappee veel interesse vanuit kleinere bedrijven”, zegt Grosjean. Dit segment valt volgens de CEO nu net tussen wal en schip in de markt voor energiemonitoring.

“Een geavanceerd systeem is bij een maandelijkse energierekening van rond de € 100.000 een haalbare kaart. Op een energienota van € 2.000 euro per maand is de investering niet rendabel voor een ondernemer.”

Enkele kleine ondernemers maken ook op kantoor al gebruik van de consumentenversie. Zij missen alleen net de functionaliteit die in de professionele versie wel is ingebouwd.

Grosjean: “Sommige bankkantoren hebben om veiligheidsredenen geen wifi, andere ondernemers willen meerdere vestigingen tegelijk monitoren.”

Elk apparaat in beeld met één sensor

Smappee is heel simpel te installeren. Met één sensor, vastgeklemd aan de hoofdkabels in de meterkast, brengt het concept individuele stroomverbruikers in een huishouden of bedrijf automatisch in kaart.

“We herkennen 40 tot 80 procent van de voornaamste toestellen”, zegt Grosjean. Bovendien geeft de app via de smartphone directe feedback “Als je een aantal lampen aan of uit doet, en de app laat direct een grote stijging of daling in het stroomverbruik zien, dan weet je als ondernemers dat daar veel is te besparen met LED-lampen.”

Bewustwording en aansturing

Als mensen thuis en op het werk eenmaal inzicht hebben in het verbruik van individuele lampen, computers en andere apparaten, dan gaan ze ‘automatisch besparen’ volgens Grosjean.

"Binnen vijftien seconden een melding"

Bij bedrijven met meerdere vestigingen, zoals fastfoodketens en banken maakt het Smappee Pro het bovendien mogelijk de locaties onderling te vergelijken. Grosjean: “Zo kunnen bedrijven de best practices herkennen en vervolgens toepassen op alle vestigingen.”

Daarnaast gebruikt Grosjean Smappee zelf nog voor een andere creatieve toepassing. “Als ik op vakantie ga, sluit ik enkele lampen met bewegingsmelders aan op Smappee”, zegt hij “Als er iemand binnenkomt, krijg ik binnen vijftien seconden een melding op mijn smartphone dat de lampen zijn aangesprongen.”

Bekijk een filmpje over de consumenten versie van Smappee:

Foto's: Smappee