17-07-2015 15:10 | Door: Willemien Groot

TNO en Rijkswaterstaat gaan samenwerking bij de verdere ontwikkeling van een slimme brug. De lopende pilot bij de Van Brienenoordbrug wordt verlengd en uitgebreid tot 2017.

Een monotoringsysteem, dat is ontwikkeld door TNO, geeft aan wanneer groot onderhoud aan de brug of een renovatie nodig is. TNO en Rijkswaterstaat verwachten dat het innovatieve meetsysteem het aantal inspecties van de wegdelen vermindert. Dat leidt tot kostenbesparingen en minder overlast voor het verkeer.

Op basis van inspecties moeten de beheerders van de brug nu nog het toekomstig onderhoud berekenen. Uit veiligheidsoogpunt hanteren ze daarvoor een ruime marge. 

Levensduurverlenging

Het meetsysteem van TNO registreert nauwkeurig het ontstaan van kleine scheuren in de stalen rijdekken. In de afgelopen twee jaar is de innovatie getest bij de Van Brienenoordbrug bij Rotterdam.

De nieuwe methode geeft een heel precies beeld van de conditie van het staal. Een renovatie kan daardoor later of juist eerder plaatsvinden. Het doel van de pilot is dat grote stalen constructies langer meegaan.

Bron: TNO | Foto: Vincent_AF, via Flickr Creative Commons (Cropped by Duurzaambedrijfsleven)