13-08-2015 09:48 | Door: Thijs ten Brinck

Het hoofdkantoor van Coca-Cola in Brussel bespaart door een glascoating jaarlijks ruim € 23.000 op de energiekosten voor verwarming en koeling.

De ruiten van het Brusselse kantoor van Coca-Cola, zijn door het Belgische bedrijf Umisol voorzien van een warmte-werende coating. Het product is aangebracht op de bestaande dubbelglasramen van het kantoor.

Per vierkante meter bespaart de coating volgens Umisol jaarlijks € 14 aan energiekosten. Voor de bijna volledig glazen gevel van Coca-Cola komt dat neer op een besparing van ruim € 23.000 euro per jaar.

De Vlaamse producent zegt dat het product zich daarmee snel terugverdient. Voor Coca-Cola bedroeg de investering net geen € 100.000.

Besparende glascoating

De coating weert infraroodstraling en geeft de ruiten een extra isolerende laag. In de zomer houdt de coating de zonnewarmte buiten, waardoor de kosten van de airconditioning tot een kwart omlaag gaan.

In de winter weerkaatst de warmtestraling van de radiatoren, die anders door de ramen zou verdwijnen, juist terug naar binnen. De besparing op verwarming loopt dan volgens Umisol op tot 30 procent.

De Umisol-coating is eerder onder meer al toegepast op het hoofdkantoor van ABN Amro in Amsterdam. De maatregel was daar een van de uitkomsten die voortkwamen uit het GreenQuest-verduurzamingsprogramma, dat technisch dienstverlener Cofely samen met het FD en BNR uitvoerde bij de bank.

Bron: Umisol | Foto: Hernán Piñera, via Flickr Creative Commons (Cropped by Duurzaambedrijfsleven)