18-08-2015 18:45 | Door: Fitria Jelyta

FC Bayern München de nieuwe LED-verlichting onthuld van de Allianz Arena. Met een vermindering van de CO2-uitstoot en het energieverbruik, is het stadion duurzaam verlicht.

Voor de opening van het nieuwe voetbalseizoen heeft de werkgever van Arjen Robben meer dan 300.000 LED-lampen aangelegd over een oppervlak van 26.000 vierkante meter. De LED-lampen verlichten het opblaasbare buitenste membraan van de Allianz Arena.  

De nieuwe verlichting vermindert de CO2-uitstoot van 'FC Hollywood' met 362 ton. Daarnaast bespaart de slimme LED-verlichting van Philips meer dan 60 procent energie ten opzichte van het oude systeem, dat gebruikmaakt van fluorescentielampen.

Door gebruik te maken van LED-verlichting zijn de kosten voor gebruik en onderhoud flink verlaagd. De LED-lampen hebben een levensduur van 800.000 branduren en kunnen het stadion zelfs verlichten onder extreme weersomstandigheden met temperaturen tot 50 graden onder 0.

16 miljoen kleuren

“De verlichting maakt de emotionele ervaring in het stadion intensiever", zegt Roger Karner, CEO van Philips Lighting. "Voor, tijdens en na de wedstrijd. Fans en televisiekijkers zullen unieke lichteffecten ervaren.”

Met het Philips ActiveSite cloud-platform, kan de verlichting 16 miljoen kleuren weergeven en optimaal gebruikt worden voor dynamische lichteffecten. Het platform vereenvoudigt het beheer van de verlichtingsprogramma’s door realtime gedetailleerde rapporten uit te brengen die het onderhoud faciliteren. Philips heeft hetzelfde systeem gebruikt om een brug in de Amerikaanse stad Kentucky te verlichten met 15.000 LED-lampen.

Bron: Philips, Engineersonline | Foto's: Philips (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven) | Hoofdfoto: André Zehetbauer, Creative Commons (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)