07-10-2015 09:42 | Door: Fitria Jelyta

De Galecopperbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal bij Utrecht is met de toepassing van hogesterktebeton duurzaam gerenoveerd. Door de brug met 70 centimeter te verhogen, is er bovendien meer vervoer over water mogelijk.

De Galecopperbrug is gerenoveerd door bouwcombinatie Galecom in opdracht van Rijkswaterstaat. Voor de renovatie heeft de bouwcombinatie de 327 meter lange tuibrug over het Amsterdam-Rijnkanaal verstevigd met hogesterktebeton.

Door de grotere dichtheid van het beton is de brug onderhoudsvriendelijk en geschikt voor de toegenomen hoeveelheid verkeer op het wegdek. Daarnaast is de tuibrug met 70 centimeter verhoogd, waardoor ook vierlaagse containervaarten onder de brug door kunnen varen.

Voor de grotere binnenvaart is het drukke Amsterdam-Rijnkanaal de enige vaarweg tussen Amsterdam/Noord-Nederland, Rotterdam en Duitsland.

“Met het ophogen van de bruggen is er straks ook meer vervoer over water mogelijk en ontlasten we de wegen”, zegt minister Schultz (Infrastructuur en Milieu). “Dit is goed voor de doorstroming van het verkeer in de regio en belangrijk voor de leefbaarheid.” Volgens het ministerie kan de brug nu weer "30 tot 80 jaar" mee.

Hogere staalkwaliteit

De Galecopperbrug is in 1970 gerealiseerd. Volgens Galecom is de brug de op één na drukst bereden brug in Nederland. Door de toegenomen hoeveelheid verkeer en met name de toename van zwaar vrachtverkeer, was er een vermoeiing in de staalconstructie en het stalen dek ontstaan. Vóór de renovatie gold er dan ook een verbod voor vrachtverkeer van meer dan 150 ton.

De aanneemcombinatie maakte voor de realisatie van het stalen brugdek gebruik van een hogere staalkwaliteit. Hierdoor is er voor dezelfde sterkte minder staal nodig. Verder heeft de staalkeuze geleid tot lagere fabricagekosten. 

Bron: Rijksoverheid, VolkerRail, VolkerInfra | Foto: Rijkswaterstaat (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)