03-04-2013 15:45 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Unilever loopt op schema om het doel van 100 procent duurzame grondstoffen in 2020 te halen. Ruim een derde van de agrarische grondstoffen waren in 2012 duurzaam.

Levensmiddelenconcern Unilever laat de laatste jaren een duidelijk stijgende lijn in de duurzaamheid van grondstoffen zien. In 2010 was 14 procent van de agrarische grondstoffen duurzaam, in 2011 liep dat op naar 24 procent en vorig jaar naar 36 procent.

De verduurzaming van de agrarische grondstoffen maakt onderdeel uit van het in 2010 gepresenteerde Sustainable Living Plan . Daarin stelt de Nederlandse multinational zich ten doel tot 2020 de omzet te verdubbelen en de milieu-impact te verlagen. Concrete doelen zijn het halveren van de CO2-uitstoot, het watergebruik en de afvalproductie, en de volledige overstap naar duurzame agrarische grondstoffen.

 

Beschikbaarheid van grondstoffen

 

Het gebruiken van duurzame grondstoffen is goed voor het duurzame imago, maar dat is voor Unilever niet de enige reden om te verduurzamen. ‘Klimaatverandering, waterschaarste, niet-duurzame landbouw en bevolkingsgroei bedreigen de beschikbaarheid van agrarische grondstoffen en de voedselzekerheid,’ aldus een woordvoerder van Unilever.

‘De helft van de grondstoffen van Unilever komt van land- en bosbouw, dus het is voor ons erg belangrijk om de levering van die grondstoffen veilig te stellen. Daarnaast brengt het ons ook groeimogelijkheden omdat merken zich kunnen onderscheiden op de markt.’

 

Duurzame marketing

 

Dat duurzaamheid goede marketing is bleek afgelopen jaar in Frankrijk. Daar lanceerde Knorr, een merk van Unilever, een tomatensoep met duurzaam geteelde tomaten. Het was voor het eerst dat Unilever zijn eigen duurzaamheidskeurmerk, de Unilever Sustainable Agriculture Code, gebruikte voor de promotie van een product. Volgens Knorr was deze marketing succesvol, het merk wil het eigen keurmerk op meer producten gaan toepassen.

Unilever investeert ook in de opleiding van landbouwers. Zo heeft de multinational in West-Afrika 20.000 lokale boeren opgeleid in duurzame cacaoteelt. Mede hierdoor was in 2012 43 procent van de cacao van Unilever duurzaam verbouwd.

Foto: Wikimedia Commons