23-03-2016 12:18 | Door: Chris Thijssen

ABN Amro verwacht dat de marktsegmenten biologische en vrije uitloop-eieren de komende jaren groeien. Daarnaast zou de consument bereid zijn meer voor deze eieren te betalen.

Dat schrijft ABN Amro in het rapport Geld voor je eieren. In het rapport stelt de bank dat het Europese kooiverbod in 2012 heeft geleid tot grote verschuivingen op de eiermarkt.

Na de sterke stijging van het aanbod van scharreleieren, groeit nu vooral de productie van vrije uitloop- en biologische eieren, concludeert ABN Amro. De bank verwacht dat deze marktsegmenten in de komende jaren met respectievelijk 5 en 7 procent groeien.

Onder meer de groeiende aandacht voor dierenwelzijn heeft volgens de bank geleid tot de populariteit van duurzaam geproduceerde eieren. Om hierop in te spelen, zijn legpluimveehouders minder dieren per vierkante meters gaan houden. De aanpassingen die hiervoor nodig zijn, leiden tot een hogere kostprijs.

20 procent per ei

Om aan deze kostenstijging te kunnen voldoen, denkt ABN Amro dat een prijsstijging van ruim 20 procent per ei nodig is.

Door het duurzame imago van eieren gezamenlijk uit te dragen, leidt een lichte prijsverhoging volgens de bank niet tot vraaguitval. Consumenten nemen het hogere prijskaartje graag voor lief, als zij daar een grotere keuze en een betere kwaliteit voor terugkrijgen, zegt de bank.

ABN Amro verwacht dat de groei van biologische en vrije uitloop-eieren ten koste gaat van scharreleieren. De bank ziet echter kansen ontstaan voor de keten door eierproductie beter af te stemmen op de vraag. Zo kunnen legpluimveehouders overaanbod voorkomen.

Bron: ABN Amro | Foto: public domain