03-05-2016 09:27 | Door: Chris Thijssen

Het uitgestorven Middenwesten van de Verenigde Staten wordt steeds meer bevolkt door jonge en innovatieve bedrijven en start-ups op het gebied van landbouw.

Dat schrijft BoerenBusiness op basis van een item van CBS News. Volgens CBS News vestigen de start-ups zich in het Middenwesten in plaats van in Silicon Valley, de tech-bakermat van Californië. De Silicon Prairie, zo wordt het gebied al genoemd.

Silicon Valley is de bijnaam van de San Francisco Bay Area in Californië. Bijna alle grote tech-bedrijven hebben hier hun hoofdkwartier. Daarnaast zijn er duizenden start-ups actief in het gebied, dat een broedplaats voor nieuwe ideeën en technologieën is geworden. Vóór de industrialisatie en grootschalige productie van computerchips stond het gebied bekend om zijn fruitteelt.

Agrarische data inzetten

Steeds meer jonge ondernemers richten volgens CBS hun blik op de Silicon Prairie in staten als Nebraska en Iowa. Onder meer omdat de kosten er zeer laag liggen. De agrarische sector genereert steeds meer data en is zoekende naar nieuwe manieren om deze om te zetten in bruikbare informatie. Dat biedt veel perspectief voor tech-bedrijven.

Het gebied kent veel voordelen voor jonge bedrijven die in de sector aan de slag willen, schrijft Farm Progress. De (Amerikaanse) agrarische sector is hard op zoek naar jong talent. Daarmee kunnen ze nog niet tippen aan de reputatie van Apple of Google maar, er is zeker geen tekort aan banen zoals in andere sectoren meespeelt. De gemiddelde Amerikaanse boer is 58 jaar oud en jongeren zijn vereist om high-tech banen te vullen.

Efficiëntere bedrijfsvoering

Een van de belangrijkste ontwikkelingen is het verwerken van data die door de sector wordt gegenereerd. Eén hectare maïs levert per jaar net zoveel data als 22.300 mails bij elkaar. De uitdaging is echter de data zo interpreteren dat het te gebruiken is om je bedrijf efficiënter te runnen.

Nu gewasprijzen zich op een laag niveau bevinden, is het behalen van een maximale marge alleen maar belangrijker. Doordat gemakkelijk een enorme hoeveelheid data kan worden geproduceerd, bloeien veel nieuwe bedrijfjes op die de data verwerken en omzetten in bruikbaar advies.

Zelfrijdende GPS-systemen

In Silicon Valley zijn grote bedrijven als Google, IBM en Apple druk bezig met het ontwikkelen van autonoom rijdende voertuigen. In de agrarische sector zijn we daar al heel wat stappen verder mee. GPS-systemen zijn gemeengoed en de volgende stap naar volledig autonoom werkende trekkers volgt.

Zo heerst in de VS al het idee dat binnen nu en tien jaar een groot gedeelte van het werk door robottrekkers en combines wordt uitgevoerd. De techniek is er, het moet alleen nog in de praktijk worden toegepast.

Social media

Nieuwe technologie helpt de afstand tussen producent en consument te verkleinen. Om te beginnen via sociale mediakanalen als Twitter en Facebook. Daarom zijn veel agrarische bedrijven en fabrikanten al actief op internet, net als eigenlijk alle andere sectoren. Jonge consumenten zijn gewend via sociale media en internet een groot gedeelte van hun informatie in te winnen. Techniek speelt daar handig op in.

De agrarische sector biedt enorme groeimogelijkheden voor ondernemers en start-ups. Er wordt niet alleen over gepraat, maar ook al aan gewerkt in de schuur bij een boer of in zijn kantoor achter de computer. Daarvoor hoeven ze niet langer naar Silicon Valley.

Lees ook op BoerenBusiness.nl:

Airinov wil dronemarkt in rap tempo veroveren

Einde aan groei GPS-techniek nog lang niet bereikt

Bron: BoerenBusiness | Foto: Peter Zillmann, via Flickr Creative Commons (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)