10-06-2016 16:53 | Door: Chris Thijssen

Weide Weelde is een nieuwe zuivelmerk van melkveehouderscoöperatie Noordermelkland, de Vogelbescherming, Boerengilde en Katshaar Zuivel. Het merk draagt volgens de organisaties bij aan het welzijn van de weidevogel en de ontwikkeling van het landschap.

Dat schrijft BoerenBusiness. Aan het initiatief nemen twaalf melkveebedrijven deel die zowel lid zijn van Noorderlandmelk als van Boerengilde. Deze vereniging streeft naar een rendabele melkveehouderij met oog voor mens, dier en natuur.

Van elk verkochte verpakking van een zuivelproduct van Weide Weelde gaat straks € 0,02 in een Weidevogelfonds. De zuivelproducten worden gemaakt bij Katshaar Zuivel in Coevorden, onderdeel van A-Ware Food Group, waar Noorderlandmelk ook de melk aan levert. 

Uit dit fonds worden de inspanningen van de betrokken melkveehouders gefinancierd voor het bevorderen van het weidevogelbeheer en het ontwikkelingen van het landschap. “Denk hierbij aan het later maaien van het gras, het laten groeien van kruidenrijke mengsels, het creëren van diervriendelijke oevers enzovoort”, licht Adrian Langereis, vicevoorzitter van Noorderlandmelk en projectleider van Boerengilde toe.

20 procent van het grasland

Het streven is dat elk melkveehouder circa 10 procent van zijn areaal weidevogelvriendelijk inricht. Over vijf jaar moet dit 20 procent van het grasland op het melkveebedrijf zijn. “Dat lijkt wellicht weinig, maar het betekent voor de betrokken melkveehouders een stevige inspanning om dit te realiseren.”

De betrokken melkveehouders ontvangen van Noorderlandmelk € 1 per 100 kilo extra voor de Weide Weeldemelk. In combinatie met de standaard weidemelkpremie van een euro en een toeslag voor duurzaam produceren van minimaal € 0,70 vangt een melkveebedrijf zo'n € 2,70 euro per 100 kilo extra voor het weidevogelbeheer, zo rekent Langereis uit. “Weide Weelde is binnen Noorderlandmelk een breed gedragen concept, waarmee wij aan differentiatie van de melkstroom doen.”

In de supermarkt

Weide Weelde is dinsdag door een vertegenwoordiger van Jumbo onthuld op het melkveebedrijf van Sjirk Reijenga in het Friedse Idzega. In de supermarktketen komen de producten onder het nieuwe merk voor het eerst in de schappen te liggen.

Het gaat hierbij in eerste instantie om dagverse melk, karnemelk, magere yoghurt en twee soorten vruchtenyoghurts. “Jumbo is de eerste supermarkt, maar daarna is Weide Weelde ook in andere supermarkten te vinden als Deen, Poiesz en Plus”, aldus Langereis.

Bewustzijn van de consument

Met het project willen de initiatiefnemers de consument bewegen in zijn aankoopgedrag bewust te kiezen voor een investering in de weidevogel en het landschap. En dat terwijl de stelregel toch is dat de burger het beste voor heeft met weidevogels, maar de consument vooral op de laagste prijs let. Dat kenmerkende gedrag wil Weide Weelde doorbreken, stelt Langereis.

“We doen een appèl op de consument. Als die echt wil dat het Nederlands landschap en de weidevogel behouden blijft, kan de consument daar nu actief aan meedoen. Alleen samen komen we tot een rijke weide. Daarbij zijn onze zuivelproducten door de verkorte keten niet duurder dan andere A-merken.”

Zichtbaar en herkenbaar

Daarbij gaat de Vogelbescherming actief bij haar kleine 150.000 leden de boer op om de weidevogelmelk te promoten. Op de vraag of deze leden niet aan hun stand zijn verplicht om Weide Weelde te gaan aanschaffen, reageert Langereis met een volmondig 'dat vind ik wel’.

Ook het Boerengilde gaat het nieuwe zuivelmerk actief aan de man brengen. “Als twaalf melkveehouders zijn wij zichtbaar en herkenbaar voor de consument. Wij willen de afstand zo klein mogelijk houden.”

Lees ook op BoerenBusiness.nl:

Teeltadvies via app moet boer over de streep helpen

Topcon wil alle trekkers en machines gaan verbinden

Bron: BoerenBusiness | Foto: Frank Vassen, via Flickr Creative Commons (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)