14-07-2016 14:01 | Door: Chris Thijssen

Bij de aankoop van vis-, schaal- en schelpdierproducten is duurzaamheid een belangrijkere drijfveer dan prijs en merk. 

Dat blijkt uit een wereldwijd onafhankelijk marktonderzoek door GlobeScan, in opdracht van de Marine Stewardship Council (MSC). Meer dan 16.000 visconsumenten in eenentwintig landen namen deel aan het onderzoek. Van hen is 72 procent het erover eens dat consumenten alleen vis uit duurzame bronnen zouden moeten eten om de oceanen te redden.

Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat bij meer dan vier op de vijf huishoudens die regelmatig vis kopen, de bezorgdheid rondom de oceanen van invloed is op het koopgedrag. Verder hebben oudere consumenten meer aandacht voor duurzaamheid. Van de visconsumenten van 55 jaar en ouder ziet 75 procent het als noodzaak om alleen uit duurzame bronnen te eten. Van de 18- tot 34-jarigen is 67 procent die mening toebedeeld.  

Meer betalen voor duurzame vis

Meer dan twee derde van de ondervraagden wil daarnaast dat merken en supermarkten onafhankelijk hun bewegingen over duurzaamheid verifiëren. Een keurmerk op visproducten verhoogt hun vertrouwen in het merk, zegt 62 procent. Daarnaast zegt 54 procent van de visconsumenten bereid te zijn om meer te betalen voor een gecertificeerd duurzaam vis product.

“Burgers voelen dat ze met hun portemonnee kunnen stemmen voor duurzaamheid”, zegt Rupert Howes, CEO van MSC, in een persbericht. "De samenwerking tussen wetenschappers, NGO's, retailers en de industrie levert een positieve impact in de wereld zeeën, al zijn niet-duurzame visserijen nog steeds een grote uitdaging. Consumenten die het blauwe MSC-keurmerk herkennen, vertrouwen het logo ook.”

Er is echter meer te doen, stelt Howes. “MSC is dan ook steeds meer gericht op het werken met onze partners en de rest van de industrie om het bewustzijn onder vis consumenten van het blauwe MSC-keurmerk te verhogen.”

Bron: Marine Stewardship Council | Foto: MSC/Heiner H. Schmitt (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)