Gevaar genetisch gemodificeerd voedsel onderschat

06-09-2013 10:00 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Een Franse onderzoeker, die claimt dat GM voedsel kanker veroorzaakt in ratten, zegt dat de veiligheid van GM voedsel verkeerd beoordeeld wordt.

Professor Gilles-Eric Seralini -die een wetenschappelijke storm veroorzaakte toen hij claimde aan te tonen dat genetische gemodificeerd voedsel tumoren en kankers veroorzaakt in ratten- beschuldigt de Engelse Food Standards Agency (FSA) van het roekeloos in gevaar brengen van de volksgezondheid.

In een reeks van parlementaire en publieke bijeenkomsten deze week in Londen, Edinburgh en Cardiff heeft Seralini Britse politici en veiligheidsinstanties uitgedaagd om de manier waarop de veiligheid wordt beoordeeld te beoordelen.

Seralini’s studie vond dat ratten die twee jaar lang gevoerd werden met een dieet van Monsanto’s roundup-tollerante genetische gemodificeerde mais, NK603, veel meer kanker ontwikkelden en eerder stierven dan de controlegroep. Industriële studies duren maar 90 dagen. Roundup is een pesticide ontwikkeld door Monsanto.

Séralini vindt dat er veel meer lange-termijn onderzoeken moeten worden gedaan.

Ongeloof

Ondanks dat de €3.2 mln kostende studie werd gepubliceerd in een peer-reviewed journal en claimt het meest grondige lange-termijn onderzoek naar genetische gemodificeerde voedselproducten te zijn dat ooit is uitgevoerd, kreeg het een storm van kritiek over zich heen.

“Ik ben geschokt over de belangenverstrengelingen van zoveel wetenschappers. Het zijn er meer dan ik me ooit kon voorstellen. Het probleem is dat er een kleine groep wetenschappers is die kritiek geeft zonder eerst zelf de data te controleren. Ze eisen ook geen data van Monsanto zelf.” zegt Séralini.

Toch wordt het werk van Séralini een jaar na dato gerechtvaardigd. Een Franse overheidsagentschap heeft tenders uitgegeven om het experiment te herhalen. Daarnaast heeft de European Food Safety Authority, EFSA, nieuwe richtlijnen opgezet voor het testen van de lange-termijn toxiciteit van genetische gemodificeerd voedsel die, volgens Séralini, grotendeels valideren hoe hij zijn experimenten had opgezet.

Het wachten is nu op de uitkomsten van de nieuwe studies en de publicatie van de ruwe data van Monsanto en Séralini.

Bron: The Guardian

Foto: via wikimedia

Word nu Free Member en ontvang GRATIS 2x per week een nieuwsbrief met de belangrijkste duurzame ontwikkelingen. En download ook nog eens GRATIS al onze infographics.

Nieuws over landbouw en visserij

De landbouw en visserij staan voor grote uitdagingen om de wereld te voeden zonder de aarde verder uit te putten. Zowel de tuinbouw, akkerbouw, sierteelt en veeteelt als vissers ontwikkelen innovaties om hun ecologische voetafdruk te verkleinen en duurzame producten te leveren.

Sector Landbouw & Visserij