Hoe een innovatief merk de sierteeltsector verduurzaamt

Duurzame bloemen

08-09-2016 15:29 | Door: Chris Thijssen

Het duurzaam bloemen- en plantenmerk Certi verbindt de kweker direct met de consument. Doordat kwekers meer verdienen, kunnen ze investeren in kwaliteit en duurzaamheid.

Volgens Certi, een initiatief van Royal FloraHolland in samenwerking met W. Timmermans & Zn., lijdt de kwaliteit van bloemen en planten onder de huidige lange sierteeltketen van kweker naar consument. De producten gaan van kwekerij, via veiling, exporteur, groothandel en retailer, naar de consument. Dat vergt veel tijd, wat ten koste gaat van de levensduur van de bloem of plant, stelt het merk.

Zo blijkt volgens Certi uit onderzoek dat de consument verwacht dat bloemen gemiddeld zo’n negen dagen in de vaas kunnen staan. De meeste bloemen halen dit echter niet, aldus het merk.

“Certi wil Nederland wakker schudden. Door een directe lijn tussen kweker en consument, zijn de kwekers niet meer afhankelijk van de retailers en verbetert de kwaliteit van hun product”, zegt John Zwaan, brand development manager van het nieuwe merk, in een persbericht. “Kwekers krijgen gegarandeerd een eerlijke prijs, omdat ze bij Certi zelf mogen bepalen wat ze ervoor vragen.”

Investeren in duurzame sierteelt

Doordat de kwekers meer verdienen aan hun product, kunnen ze de planten en bloemen de aandacht en voeding geven die ze nodig hebben om langer te groeien. Door het betere kweken, in combinatie met de efficiëntie van het proces, kan een bos bloemen tot wel drie weken bloeien, stelt Certi.

Behalve op innovatie in de sierteeltketen, richt het nieuwe merk zich ook op duurzaamheid. Door de kweker beter te betalen, gaan hij overstappen op biologische teelt, zegt het merk. Daarnaast gebruikt Certi 100 procent recyclebare trays. “We kijken naar alle aspecten van de sierteelt. Bij Certi hechten we waarde aan het terugdringen van plastic afval, dus worden alle planten geleverd in multiple use recyclebare Floratino-trays”, aldus Zwaan.

Het is de bedoeling dat Certi, dat start als experiment, binnen drie jaar tijd werkt met 5 procent van de bloemen- en plantensector.

Word nu Free Member en ontvang GRATIS 2x per week een nieuwsbrief met de belangrijkste duurzame ontwikkelingen. En download ook nog eens GRATIS al onze infographics. 

Bron: Certi | Foto: Certi (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven) 

Door: Chris Thijssen

Redacteur DuurzaamBedrijfsleven. Volgt duurzame ontwikkelingen in de sectoren Groothandel & Retail, Voeding & Dranken, Landbouw & Visserij en Kleding. Altijd op zoek naar oplossingen voor een duurzame productieketen.



Nieuws over landbouw en visserij

De landbouw en visserij staan voor grote uitdagingen om de wereld te voeden zonder de aarde verder uit te putten. Zowel de tuinbouw, akkerbouw, sierteelt en veeteelt als vissers ontwikkelen innovaties om hun ecologische voetafdruk te verkleinen en duurzame producten te leveren. 

Het Subsidie ABC voor ondernemers
Sector Landbouw & Visserij