02-03-2015 11:48 | Door: Laura Fransen

De Maleisische palmolie-industrie toont grote belangstelling voor een nieuw certificeringsprogramma. Nationale certificering is goed voor de zaken met de EU en Amerika

Het Malaysian Sustainable Palm Oil (MSPO) programma is eerder dit jaar gelanceerd. De Malaysian Palm Oil Board overziet de MSPO-certificering. De interesse is groot. Ook onder bedrijven die al bij het Indonesische ISPO of het internationale RSPO zijn aangesloten. De Maleise palmolie-spelers streven naar een combinatie van nationale en internationale certificering.

Met de grondige certificering speelt de industrie in op de duurzaamheidseisen van importlanden. Met name in de Europese Unie en de Verenigde Staten groeit de vraag naar duurzaam gecertificeerde palmolie. Bedrijven zoals Sainsbury’s, Carrefour, Walmart, Unilever, Nestle, Johnson and Johnson, P&G, Mondelez en Ferrero streven naar 100 procent duurzame palmolie.

 

Toename

 

Na Indonesië is Maleisië grootste palmolieproducent ter wereld. Het land produceert jaarlijks 20,35 miljoen ton ruwe palmolie. Een kwart daarvan duurzaam gecertificeerd. Wereldwijd is 19,2 procent van alle palmolie duurzaam.

Volgens de RSPO zal het gebruik van palmolie blijven toenemen. Het programma voorspelt een wereldwijd gebruik van 77 miljoen ton in 2050. Dat is een stijging van 54 procent ten opzicht van 2011.

Bron: The Jakarta Post | Foto: Aul Rah, via Flickr Creative Commons (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven.nl)