10-03-2015 12:45 | Door: Willemien Groot

Multinationals als Coca-Cola, General Mills en Levi's spannen zich, samen met duurzaam adviesbureau Ceres, in voor maatregelen tegen de extreme droogte in Californië.

De Connect the Drops-campagne van Ceres moet alle partijen samenbrengen. Onder meer kledingproducenten Levi's en Gap, voedingsmiddelenconcern General Mills, Coca-Cola en technologiebedrijf Symantec hebben zich bij het initiatief aangesloten. De groep roept overheid en burgers op tot maatregelen en innovatieve oplossingen te bedenken voor de waterschaarste.

In de Amerikaanse staat Californië heerst al drie jaar extreme droogte. Bijna 90 procent van de staat is getroffen door het uitblijven van regen. Ruim 200.000 hectare landbouwgrond ligt braak door gebrek aan water. Alleen al in 2014 bedroeg de schade voor de sector zo’n $ 2,2 mrd.

 

Watercrisis

 

Alle aangesloten concerns zijn voor hun productie afhankelijk van grondstoffen en producten als fruit en katoen. Zij zijn het hardst getroffen door de watercrisis. Symantec wil de campagne ondersteunen met kennis. Volgens voedingsmiddelenproducent General Mills zijn in de fabrieksprocessen al veel waterbesparende maatregelen genomen. Maar extern zijn nog veel verbeteringen mogelijk op het gebied van waterbeheer en het voorkomen van verspilling.

De staat investeert de komende jaren $ 7,5 mrd in wateropslag en verbetering van de infrastructuur. Tot voor kort was het bedrijfsleven niet betrokken bij discussies over waterbeheer. Volgens Ceres is de situatie zo nijpend dat hierin verandering moet komen.

Bron: Ceres, SustainableBrands | Foto: Kevin Cortopassi, via Flickr (Creative Commons) (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)