11-06-2015 12:21 | Door: Willemien Groot

Groen speelt een steeds belangrijker rol in een duurzame leefomgeving. Voor boomkwekerijen liggen er door de aantrekkende economie nieuwe kansen.

Dat schrijft ABN Amro in de sectoranalyse Groen doet leven. Boomkwekerijen kunnen inspelen op nieuwe trends als stadslandbouw en gemeentelijke initiatieven om meer groen in de stad te krijgen.

Nieuwe markten

Volgens ABN Amro kunnen boomkwekerijen profiteren van de groeiende aandacht voor duurzaamheid. Bedrijven en woningcorporaties zijn geïnteresseerd in groene daken, die bijdragen aan isolatie en een goede waterhuishouding. In Frankrijk zijn architecten en projectontwikkelaars van commercieel vastgoed sinds dit jaar verplicht een groen dak op te nemen in het ontwerp voor nieuwbouw. Denemarken, België, Duitsland, Canada en Australië hebben een soortgelijke verplichting. Dat biedt mogelijkheden voor de export.

Gemeenten investeren in groene plekken in de stad voor de verbetering van de luchtkwaliteit en natuurlijke waterberging. Wijken met veel groen gelden bovendien als veilig en leefbaar. Stadslandbouwprojecten moeten inwoners weer in contact brengen met de natuur en gezonde voeding. Projecten als iVerde, De Vitale Groene Stad en Into Green zijn enkele van die initiatieven. Door de betrokkenheid van de brancheorganisaties zijn die initiatieven ook gericht op de hogere verkoop van groenproducten.

Hoogwaardige kwaliteit

Uit de analyse blijkt verder dat boomkwekerijen een breed en hoogwaardig kwalitatief product bieden. Het aanbod varieert van parkbomen tot sierplanten, heesters, vruchtbomen en vaste planten. De ondernemingen kenmerken zich bovendien door een efficiënte productie en logistiek.

Groeikansen

De afgelopen jaren had de sector te lijden onder lagere bestedingen door bedrijven, overheden en particulieren. Sinds 2007 is het aantal kwekerijen afgenomen, mogelijk als gevolg van de economische crisis. De gemiddelde bedrijfsgrootte is tussen 2000 en 2014 gestegen van iets meer dan 2,5 hectare naar ruim 5 hectare.

De aantrekkende economie verhoogt de groeikansen. De groensector zou moeten nadenken over nieuwe verdienmodellen. Daarnaast liggen er mogelijkheden door kortere ketens, online verkoop en een thuisbezorgservice. 

Bron: ABN AMRO | Foto: Esther Westerveld, via Flickr Creative Commons (Cropped by Duurzaambedrijfsleven)