06-08-2015 18:26 | Door: Chris Thijssen

Uit onderzoek van de Aquaculture Stewardship Council (ASC) blijkt dat steeds meer consumenten een positieve associatie hebben met het ASC-keurmerk op visproducten. Daarnaast roept het logo bij steeds meer consumenten herkenning op.

Het onderzoek werd uitgevoerd in Nederland, Duitsland en Zwitserland. Deelnemers aan het onderzoek kregen de vraag voorgelegd welke associatie ze met het ASC-logo hebben. In alle drie de landen was het antwoord volgens ASC ‘zeer bemoedigend’.

In Nederland geeft 43,6 procent van de viskopers aan een positieve associatie met het keurmerk te hebben. Vorig jaar lag dit percentage nog op 39 procent. In Duitsland steeg het aantal consumenten ook, naar 39 procent. De ASC meldt niet hoe hoog dat percentage in 2014 was.

In Zwitserland werd het onderzoek voor het eerst uitgevoerd. Daar heeft de helft van de ondervraagden een positieve associatie met het ASC-logo.

Herkenning

De respondenten werd ook gevraagd of ze het ASC-keurmerk op verpakkingen herkennen. Vorig jaar herkende in Nederland 29 procent van de viskopers het logo. In Duitsland was dat 22 procent.

De ASC maakt over 2015 geen percentages over Nederlandse en Duitse consumenten bekend, maar spreekt van een ‘gestage groei’ ten opzichte van vorig jaar. Voor Zwitserland doet de organisatie dat wel. Daar herkende dit jaar bijna een derde van de ondervraagden het logo.

Missie

“Als een jonge organisatie zijn we zeer verheugd met de resultaten”, zegt Chris Ninnes, CEO van ASC, in een persbericht. “We werken hard om een rol te spelen in het helpen veranderen van de vismarkt wereldwijd. De visteelt is al goed voor meer dan de helft van alle vis die over de hele wereld wordt geconsumeerd, en zal de komende decennia steeds belangrijker worden.”

“Het is onze missie om te verzekeren dat de vis op een verantwoorde manier wordt geproduceerd, en om consumenten te helpen bij het kopen van visproducten die aan deze criteria voldoen”, zegt Ninnes.

ASC-keurmerk

Het ASC-logo staat sinds drie jaar op verpakkingen van visproducten. Hiermee garandeert de ASC ethische en verantwoorde productiemethodes van een visproduct.

In Nederland, Duitsland en Zwitserland verkopen retailers in totaal 1.174 visproducten met het ASC-keurmerk. In Nederland vindt de consument 425 verschillende ASC-producten in de supermarkt. In Duitsland zijn dat er 415 en in Zwitserland 334. Wereldwijd zijn er 3.231 producten met het ASC-keurmerk te koop.

Bron: Aquaculture Stewardship Council