29-10-2015 10:01 | Door: Dimitri Reijerman

De Noorse maritieme industrie werkt in het Green Coastal Shipping Programme aan vijf projecten die de zeescheepvaart duurzamer moet maken. Onder ander hybride schepen en groene havens staan op het programma.

Het Green Costal Shipping Programme staat onder leiding van DNV GL. In totaal 31 maritieme bedrijven en de Noorse overheid doen mee aan het project. Doelstelling is om de meest duurzame maritieme vloot ter wereld te ontwikkelen. Er staat vijf projecten op stapel:

1. Compact containerschip het hybride aandrijving

De ontwikkeling van een short-sea containerschip richt zich op aandrijving via accu's en LNG. In havens moet het schip geen enkele uitstoot hebben door elektrisch te varen. Op volle zee vaart het ship op LNG. Rederij Nor Lines gaat het project trekken. Na de ontwikkeling van het ontwerp berekenen de deelnemers wat de CO2-voetafdruk is en er komt een kosten/batenanalyse.

2. Vluchtige organische stoffen inzetten als brandstof

Bij de ontwikkeling van een shuttle tanker bekijkt de firma Teekay Tanker de haalbaarheid om vluchtige organische stoffen van de brandstofmotor af te vangen en deze te gebruiken voor de opwekking van elektriciteit. Dit moet het totale brandstofverbruik verminderen. Daarnaast wordt ook de haalbaarheid van het toepassen van accu's op dit type schip onderzocht.

3. Hybride vissersboot

ABB en de Cargo Freighters Association bestuderen hoe vissersboten van een hybride aandrijving zijn te voorzien. Daarbij gaat veel aandacht uit naar een zo hoog mogelijke betrouwbaarheid en beheersbare kosten.

4. Ombouw van vrachtschepen naar LNG- en elektrische aandrijving

Øytank Bunkerservice en de Norwegian Gas Association onderzoeken hoe een vrachtschip op een betaalbare wijze is om te bouwen naar een hybride aandrijfsysteem op basis van accu's en LNG. Ook bij dit project is het de bedoeling dat vrachtschepen in havens volledig elektrisch varen.

5. Groene havens

Bij de ontwikkeling van een groene haven wil Risavika Harbour in Stavanger opladers voor hybride schepen plaatsen. Elektrische kranen en voertuigen leveren naar verwachting ook een besparing van CO2 op, evenals het aanbieden van walstroom.

Het Noorse project krijgt internationaal veel aandacht. Onlangs ontving DNV GL nog de Environment Award tijdens de Lloyd’s List Global Awards 2015. Ook klinken er geluiden dat Zweden plannen heeft om een soortgelijk innovatieprogramma op te zetten.

Bron: DNV GL | Foto: DNV GL