24-11-2015 10:29 | Door: Chris Thijssen

Volvo Cars start in Zweden zijn nieuwe In-car Delivery-service. Hiermee kunnen webshops online bestelde aankopen afleveren in de geparkeerde Volvo van de consument die een bestelling heeft gedaan.

Volvo Cars geeft de aftrap van de service in samenwerking met de Zweedse post- en bezorgdienst PostNord, de webwinkel Lekmer.com en de online supermarkt Mat.se. Deze partners kunnen de aankopen afleveren bij geparkeerde auto’s van Volvo-rijders die de bestelling hebben geplaatst.

De rijders moeten zich hebben aangemeld voor de Volvo On Call-service, een dienst waarmee zij op afstand hun auto kunnen verwarmen of koelen. Via dit systeem kunnen bezorgdiensten met behulp van een digitale sleutel ook een geparkeerde Volvo openen. Wanneer ze de aankopen hebben afgeleverd, ontvangt de betreffende consument een bericht.

Minder CO2-uitstoot

Voordeel voor de webshops is dat de bezorgdiensten nooit een tweede bezorgpoging hoeven te ondernemen, omdat de ontvanger niet thuis is. Dat scheelt tijd en CO2-uitstoot. 

In eerste instantie is de dienst alleen beschikbaar voor Volvo-rijders in en nabij Göteburg, die zich hebben aangemeld voor de Volvo On Call-service. In de toekomst wil Volvo Cars de service ook beschikbaar maken in overige delen van Zweden en in andere landen. Ook wil het bedrijf het aanbod vergroten door samenwerking met meer online winkels.

Eerder dit jaar startten Amazon en Audi een proef met het afleveren van pakketjes in de kofferbakken van geparkeerde Audi’s in München. Uiteindelijk moet de dienst ‘overal’ beschikbaar komen, zei Amazon destijds tegen de Financial Times.

Bron: Volvo Cars | Foto: Volvo Cars (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)