09-12-2015 18:54 | Door: Dimitri Reijerman

Dieselgenerators die de lading van stilstaande vrachtauto's koelen stoten gemiddeld zeven keer meer fijnstof uit dan een rijdende truck. Door over te stappen op elektrische koeling kunnen tonnen CO2, NOx en fijnstof worden vermeden.

Dat concludeert onderzoeksbureau CE Delft in een rapport dat op de COP21-conferentie openbaar is gemaakt. Het rapport is opgesteld in opdracht van NomadPower, een onderneming die stroomvoorzieningen voor geconditioneerd vervoer op parkeerplaatsen aanlegt.

Stilstaande koelvrachtauto's - in Europa circa 230.000 - schakelen tijdens de rustpauzes en overnachtingen van de chauffeur vaak over op dieselgenerators. Deze stoten grote hoeveelheden schadelijke stoffen uit. Het gaat om naar schatting 600 kiloton CO2, 4.700 ton NOx en 560 ton fijnstof per jaar.

Koelen op groene stroom

Volgens CE Delft kan deze uitstoot worden vermeden door stilstaande koelvrachtwagens te koelen op groene stroom in plaats van via dieselgenerators. Dit bespaart niet alleen de uitstoot van schadelijke stoffen maar het levert ook een brandstofbesparing op van 260 miljoen liter diesel per jaar. De kostenbesparing voor het koelproces wordt geschat op 20 tot 30 procent.

Om deze doelen te halen pleit NomadPower bij de Europese Commissie voor een versnelde installatie van stroomvoorzieningen langs het Europese hoofdwegennet. Het EU TEN-T-subsidieprogramma zou de kosten deels kunnen bekostigen.

Elektrisch koelen

Ondanks het grote aantal dieselgenerators voor koelvrachtwagens komen er steeds meer systemen beschikbaar om het koelen ook tijdens het rijden geheel elektrisch te laten verlopen. Dit kan tot € 2.000 per truck aan besparingen opleveren.

Bron: NomadPower | Foto: NomadPower