30-12-2015 14:26 | Door: Dimitri Reijerman

Transport, zowel over het land, de lucht of het water, kan schoner. In 2015 kwamen er bijvoorbeeld meer alternatieven voor diesel op de markt. Daarnaast zijn logistieke processen slimmer en daarmee duurzamer geworden.

Dat zijn een aantal terugkerende thema's en onderwerpen in de lijst van best gelezen Transport en Logistiek-artikelen in 2015 op DuurzaamBedrijfsleven.

1. Dieselalternatieven

Steeds meer transporteurs zijn op zoek naar alternatieven voor diesel. Een daarvan is LNG, een schonere brandstof dan diesel. Op de BedrijfsautoRai toonden onder andere Scania en Iveco trucks die op LNG kunnen rijden. De Utrechtse transporteur C. van Heezik kiest ook voor LNG en kocht in totaal twintig trucks die op deze brandstof rijden.

Inmiddels komen ook de eerste hybride vrachtauto's op de markt. De Scania P320 Hybrid heeft een elektromotor, waarmee binnen steden circa 2 kilometer elektrisch is te rijden. Op de snelweg assisteert de 130 kilowatt-elektromotor de 320 paardenkrachten sterke Euro 6-dieselmotor bij het accelereren, waardoor het brandstofverbruik vermindert.

Ook de scheepvaart zet in op LNG. Via een drijvend LNG-elektriciteitsstation kunnen bijvoorbeeld cruiseschepen stroom 'tanken'. Hierdoor is het niet meer nodig om generators in te zetten of de scheepsmotoren in de haven te laten draaien.

2. Slimme logistiek

Logistieke processen lenen zich goed voor innovatie. Verduurzaming via bijvoorbeeld ICT is een van de methoden, zoals de start-up Convoy in de Verenigde Staten laat zien. Transporteurs kunnen online direct in contact komen met klanten, waardoor de beschikbare laadcapaciteit van bijvoorbeeld vrachtauto's beter wordt benut. Dit bespaart niet alleen CO2, maar ook kosten omdat de tussenpersoon uit de keten verdwijnt.

In Nederland zijn ook initiatieven op dit gebied. Zo hebben verschillende Noord-Brabantse verladers en organisaties zich verenigd in NewWays, een logistiek platform waarin de deelnemers kijken naar duurzamere multimodale transportstromen. Goederen kunnen zo vaker per boot of trein.

Start-ups als Sjipit en PickThisUp proberen te profiteren van respectievelijk automobilisten met ruimte in de achterbak en bedrijven met lege laadruimte op retourritjes. Beide bedrijven leunen daarvoor sterk op mobiele apps.

De Agrifood-trein levert ook milieuwinst op door voedingsmiddelen en bloemen van Nederland naar China te vervoeren. Het vervoeren van goederen per trein tussen de Chinese industriestad Chongqing en Rotterdam kost dertien dagen. Dat is aanzienlijk langer dan transport per vliegtuig, maar volgens een onderzoeker ook vijf keer zo goedkoop.

3. Megatrailers en truck platooning

Op de weg kan een vrachtauto brandstof besparen door dicht op elkaar te rijden. Dit proces wordt truck platooning genoemd. In Nederland komen er experimenten met zelfrijdende trucks die in colonne dicht op elkaar rijden. Mogelijk zullen dergelijke convooien rond 2020 gemeengoed worden op de Nederlandse snelwegen.

Een andere wijze om CO2-uitstoot te beperken is meer te vervoeren per vrachtwagen. Vos Logistics doet in Zweden proeven met 32 meter lange combinaties. Deze megatrailers kunnen tot 40 procent aan CO2-uitstoot besparen. Ook rijden de combinaties op biodiesel.

Foto: Scania