30-01-2016 10:06 | Door: Dimitri Reijerman

Unilever gaat samen met het Connect2LNG-consortium de komende drie jaar onderzoek doen naar de mogelijkheden om van het schonere LNG de dominante brandstof te maken voor internationaal wegtransport. Het aanleggen van meer LNG-tankstations is daarbij essentieel.

Volgens Unilever is LNG, ofwel liquefied natural gas, het meest geschikte, duurzame alternatief voor diesel in de sector van zwaar internationaal wegvervoer. Er zijn echter nog een aantal hindernissen die er voor zorgen dat het vloeibare aardgas al breed wordt ingezet in de transportsector. Een van de belangrijkste daarvan is het gebrek aan LNG-tankstations langs internationale routes in Europa.

Door een driejarige samenwerking aan te gaan met het Innovation & Network Executive Agency (INEA) hoopt Unilever zijn duurzame ambities op het gebied van transport te kunnen behalen. Daarbij speelt het Connect2LNG-platform een hoofdrol. In dit platform zijn bedrijven opgenomen uit de vraag- en aanbodzijde. Zo zetelen naast Unilever ook CHEP, Iveco en Engie, evenals vier logistiek dienstverleners - DHL, Gilbert de Clercq, Perrenot en Vos Logistics - in het consortium. Vos Logistics heeft al een aantal LNG-trucks in zijn internationale vloot opgenomen.

Om de LNG-adoptie onder transportbedrijven te versnellen, zullen in onder andere Frankrijk en Duitsland nieuwe LNG-tankstations verschijnen. Voor dit project, gefinancierd vanuit het Connecting Europe Facility (CEF)-fonds, is € 4,5 mln uitgetrokken. Zeker vijf LNG-tankstations staan gepland.

Opschalen

Unilever geeft verder aan dat er de komende drie jaar meer onderzoek wordt gedaan naar het verbeteren van de LNG-technologie, ook in de scheepvaart, en het aantonen van de financiële voordelen om te investeren in deze technologie. Het Connect2LNG-partnership zoekt ook aansluiting bij andere logistieke dienstverleners om gebruik van LNG in het wegvervoer verder te stimuleren. De voedingsreus denkt met de samenwerking en door zijn schaalgrootte een fundamentele verandering in de transportsector tot stand te kunnen brengen.

Bron: Unilever | Foto: Volvo Trucks