16-02-2016 12:01 | Door: Dimitri Reijerman

De scheepswerven Padmos uit Stellendam en Hoekman uit Urk hebben een innovatieve vissersboot ontworpen die het brandstofverbruik weet te halveren. Dit is mogelijk door een hybride motor en een spits toelopende scheepsromp.

Het proefschip, MDV 1 Immanuel geheten, is een initiatief van stichting Masterplan Duurzame Visserij. Door middel van duurzame innovaties moet de kottervisserij in Nederland een opleving krijgen.

De Immanuel is sinds juni 2015 getest op de Noordzee. Na proefvaarten over een periode van een half jaar is gebleken dat de 30 meter lange vissersboot minimaal de helft minder brandstof gebruikt dan een traditioneel schip uit bouwjaar 2010. Ook de CO2-uitstoot van het schip halveert in vergelijking met een normale viskotter. De besparingen kunnen oplopen tot zelfs 80 procent.

De forse brandstofbesparing is mogelijk dankzij de scheepsromp. Met een spits ontwerp van de zogeheten 'bijlboeg' lijkt de vissersboot op een jacht. Dankzij het gebruik van composieten is de Immanuel ook 20 procent lichter en een speciale coating voorkomt de aangroei van algen.

Hybride motor

Een andere duurzame innovatie is te vinden in het motorontwerp. Het gaat om een hybride dieselelektromotor. De diesel genereert de stroom voor de elektromotor, die op zijn beurt weer de schroef aandrijft. De elektromotor levert een vermogen van 400 kilowatt, circa de helft van een motor op stookolie.

De motor is bovendien veel stiller. De dieselelektrische aandrijving verstookt gemiddeld 6.700 liter diesel per week. Dankzij een cruise-control kan de schipper een optimale vaarsnelheid hanteren.

Ook de manier van vissen is op de Immanuel verduurzaamd. De vissers gebruiken een technologie die luistert naar de naam twinrigpulsvisserij. Deze experimentele vangstmethode voor schol en tong gebruikte elektrische pulsen. Door op deze wijze te vissen is de belasting op het ecosysteem lager. De verwerking van de gevangen vis op de boot zelf levert ook een milieubesparing op en ondermaatse vis wordt tijdelijk bewaard in een 'overlevingsbak'.

De bouw van de MDV 1 Immanuel kostte € 4,5 mln. De overheid gaf een subsidie van € 2 mln. Volgens berekeningen kan het schip zich in 8 à 9 jaar terugverdienen. Bovendien kan de transitie van traditionele vissersboten naar 50 MDV 1-schepen een jaarlijkse besparing van 150 kiloton CO2 opleveren.

Bron: stichting Masterplan Duurzame Visserij | Foto: stichting Masterplan Duurzame Visserij