‘Containertransport via Noord-Europese havens is duurzamer’

Haven Rotterdam

04-05-2016 09:04 | Door: Chris Thijssen

Het is duurzamer om containers met als bestemming Zuid-Duitsland, Tsjechië of Polen via Noord-Europese havens te transporteren dan via Zuid-Europese havens.

Transport is via deze route bovendien goedkoper, stelt Panteia op basis van een onderzoek naar verduurzaming van de logistieke ketens in Europa. Dit ondanks het feit dat de containerschepen tussen Azië en Europa altijd via het Suezkanaal varen en de vaarroute naar zuidelijke havens als Koper, Constanta en Genua korter is.

Volgens Allard Castelein, CEO van Havenbedrijf Rotterdam, dat samen met Deltalinqs de opdracht voor het onderzoek gaf, presteren de Noord-Europese havens goed omdat er veel grote containerschepen komen en veel van het achterlandtransport per binnenvaart en spoor is georganiseerd.

“Dat zorgt voor een relatief lage ecologische footprint, ook al is de route langer”, zegt Castelein. “Maar het rapport laat ook zien dat het nog beter kan, met name door LNG toe te passen als transportbrandstof en door met ICT de logistiek efficiënter te maken. Dit zijn twee belangrijke uitdagingen in de komende jaren.”

Helft minder CO2-uitstoot

Volgens het onderzoek stoot een schip met een capaciteit van 20.000 TEU  (twenty-foot equivalent units) veel minder CO2 per container uit dat een schip met 10.000 TEU. Dit kan tot de helft van de CO2-uitstoot schelen, stelt Panteia. Door meer gebruik te maken van grote schepen, kunnen logistieke ketens dus verduurzamen.

De grote Noord-Europese havens worden relatief vaker door deze schepen aangelopen dan de kleinere Zuid-Europese havens, omdat meer goederen van en naar deze dichtbevolkte regio verscheept worden.

LNG en ICT

Het rapport concludeert verder onder meer dat de toepassing van LNG als transportbrandstof in de logistiek, zoals in de scheepvaart, binnenvaart en trucks, vooral een positief effect heeft op de binnenvaart en kustvaart. Logistieke ketens via havens die hier sterk in zijn, zoals Rotterdam, worden daarmee duurzamer dan andere.

De onderzoekers noemen daarnaast de brede toepassing van ICT die logistiek efficiënter kan maken en de beladingsgraad van containers en transportmodaliteiten kan verhogen. Panteia becijfert een maximale CO2-reductie van 5  tot 10 procent.

Word nu Free Member en ontvang GRATIS 2x per week een nieuwsbrief met de belangrijkste duurzame ontwikkelingen. En download ook nog eens GRATIS al onze infographics. 

Bron: Havenbedrijf Rotterdam | Foto: Roman Boed, via Flickr Creative Commons (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)
 

Door: Chris Thijssen

Redacteur DuurzaamBedrijfsleven. Volgt duurzame ontwikkelingen in de sectoren Groothandel & Retail, Voeding & Dranken, Landbouw & Visserij en Kleding. Altijd op zoek naar oplossingen voor een duurzame productieketen.



Onze Premium Partners

Nieuws over logistiek en transport

De sectorpagina logistiek en transport belicht duurzame ontwikkelingen voor transportbedrijven en logistieke ondernemingen. Vervoer via de weg, via de scheepvaart, de binnenvaart of over het spoor, tal van innovaties zorgen voor efficiëntere logistieke processen en schone, groene transportstromen.

Het Subsidie ABC voor ondernemers
Sector Transport & Logistiek