31-05-2016 09:26 | Door: Chris Thijssen

Onderzoeks- en adviesbureau Ecorys heeft een intermodale routeplanner ontwikkeld voor de Oost-West Corridor. Hiermee kunnen logistieke bedrijven hun impact op het milieu verminderen.

De intermodale routeplanner voor de Oost-West Corridor wordt volgens Ecorys het eerste intermodale Intelligente Transport Systeem (ITS) binnen het Europese ITS-platform. Dit platform wil de ontwikkeling van oplossingen voor problemen die worden veroorzaakt door een toenemende vraag naar vervoer over de weg versnellen.

“ITS kan een belangrijke rol spelen in het beter benutten van de bestaande transportcorridors, en daarmee helpen om een van de doelen van het Europese transportbeleid te realiseren”, stelt Ecorys.

Zo moet de nieuwe routeplanner, die de North Sea-Baltic Corridor en de North Sea-Mediterranean Corridor integreert, de zichtbaarheid van intermodale vervoersmogelijkheden op de corridor verbeteren en het gebruik ervan stimuleren.

Milieu-impact terugdringen

Intermodaal goederenvervoer is een vorm van multimodaal transport, waarbij goederen met meerder vervoersmiddelen worden getransporteerd. Hierbij worden de goederen niet afzonderlijk, maar met behulp van een laadeenheid omgeladen, zoals het geval is bij zeecontainers en opleggers.

Door meer gebruik te maken van intermodaal vervoer kunnen logistieke bedrijven volgens Ecorys kosten besparen en tegelijkertijd hun impact op het milieu terugdringen.

800 terminals in 45 landen

De Intermodal Planner voor de Oost-West Corridor wordt ontwikkeld als een plug-inversie van Ecorys’ Intermodal Links. Deze online zoekmachine maakt het mogelijk om de beste en snelste intermodale dienstverlener te vinden voor het vervoer van containers tussen achthonderd terminals in 45 landen.

In combinatie met de zoekmachine bepaalt de planner de meest optimale route uit meer dan 11.000 directe verbindingen die worden aangeboden door 130 intermodale dienstverleners via onder meer het spoor en de binnenvaart.

De planner toont het aanbod van intermodale opties tussen herkomst A en bestemming B, inclusief transporttijden en frequenties van de verbindingen en de contactgegevens van de intermodale transportoperators en terminals.

Bron: Ecorys | Foto: public domain