Rotterdams systeem laat winkelende klant pakket bezorgen

Alp Arslan

08-06-2016 09:45 | Door: Chris Thijssen

Onderzoekers van de Erasmus University ontwikkelden een systeem waarmee klanten die een fysieke winkel bezoeken, op weg naar huis tegen pakketjes bezorgen die online zijn besteld door een andere klant.

Bij verschillende webshops kunnen klanten hun online aankopen ophalen bij een afhaalpunt of in een fysieke winkel. Onderzoeker Alp Arslan van de Rotterdam School of Management, Erasmus University vroeg zich af of het mogelijk is om klanten die hun bestelling ophalen in een winkel, tegen een vergoeding online bestelde pakketten te laten bezorgen bij klanten die bij hen in de buurt wonen, of op de route naar huis.

Om dit idee te toetsen ontwikkelde Arslan samen met collega-onderzoeker Niels Agatz een algoritme dat pakketjes kan koppelen aan de juiste bezorger, ook als er continu nieuwe bestellingen bijkomen en mensen zich last-minute aanmelden als bezorger. In de praktijk zou zo’n systeem volgens de onderzoekers via een mobiele app kunnen werken.

25 procent minder kilometers

In een pilot in Rotterdam onderzochten de twee wetenschappers hoeveel klanten er nodig zijn om het systeem goed te laten werken. Hierbij gingen ze uit van een kleine vergoeding voor de klant, bijvoorbeeld € 1 per pakketje. Ook hielden ze rekening met de kosten van het inzetten van de traditionele bestelbus als er geen klanten zijn die een pakket op een bepaald adres willen bezorgen.

In het meest optimale scenario waren bezorgers bereid om vier extra tussenstops te maken. In dat scenario zijn er voor elke honderd pakketten 150 bezorgers beschikbaar. Onder deze ideale omstandigheden zou het collectief van bezorgende klanten 25 procent minder kilometers afleggen dan een traditioneel bestelbusje.

Maar ook in de conservatievere scenario’s, met minder bezorgers en tussenstops, zijn besparingen in de bezorgkilometers mogelijk, blijkt uit de resultaten. Dat levert volgens Arslan en Agatz niet alleen een ‘enorme vermindering’ van de transportkosten op, maar ook een ‘flinke milieuwinst’.

Bezorging per fiets

Door de bestemming van de pakketjes slim te koppelen aan de route die de klant rijdt, kunnen bedrijven de totaal gereden afstand verminderen en dus minder vervuilend bezorgen, stellen de onderzoekers. Met de flexibiliteit van het systeem zouden online retailers bovendien makkelijker pakketjes binnen een paar uur na bestelling bij klanten kunnen afleveren.

Arslan en Agatz zien voor deze vorm van pakketbezorging vooral kansen in dichtbevolkte stedelijke gebieden. Daar kan de milieuwinst volgens hen nog verder worden vergroot door voor de bezorging fietsen, scooters of zelfs het openbaar vervoer in te zetten.

Word nu Free Member en ontvang de laatste duurzame ontwikkelingen gratis in je inbox. Met nu tijdelijk een GRATIS digitaal exemplaar van ons magazine.

Bron: Erasmus University Rotterdam | Foto: Erasmus University Rotterdam (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)

Door: Chris Thijssen

Redacteur DuurzaamBedrijfsleven. Volgt duurzame ontwikkelingen in de sectoren Groothandel & Retail, Voeding & Dranken, Landbouw & Visserij en Kleding. Altijd op zoek naar oplossingen voor een duurzame productieketen.



Onze Premium Partners

Nieuws over logistiek en transport

De sectorpagina logistiek en transport belicht duurzame ontwikkelingen voor transportbedrijven en logistieke ondernemingen. Vervoer via de weg, via de scheepvaart, de binnenvaart of over het spoor, tal van innovaties zorgen voor efficiëntere logistieke processen en schone, groene transportstromen.

Het Subsidie ABC voor ondernemers
Sector Transport & Logistiek