24-06-2016 10:11 | Door: Chris Thijssen

Nedcargo International, moederbedrijf van binnenvaartterminal Alpherium in Alphen aan den Rijn, laat een nieuwe containerschip bouwen dat door het ontwerp en innovatieve technologie een kwart minder brandstof verbruikt.

Via Alpherium-terminal vervoert Heineken dagelijks containers met exportbier uit de brouwerij in Zoeterwoude met binnenvaartschepen naar de zeehavens in Rotterdam en Antwerpen.

Het nieuwe schip met de naam Gouwenaar 2 is volgens managing director Bert van Grieken van Nedcargo Multimodal speciaal ontworpen om binnen de toegestane maximale afmetingen op de rivier de Gouwe geen 42 maar 52 volle biercontainers te kunnen transporteren.

“Ook zal het schip 25 minder brandstof verbruiken dan een standaard schip van deze afmetingen”, zegt Van Grieken in een persbericht. “Met alle laatste technieken en een nieuw hydrodynamisch scheepsontwerp gebruiken we slechts twee dieselgeneratoren van 192 kilowatt per stuk om de elektrische voortstuwing van stroom te voorzien.”

Klimaatneutrale corridor

Volgens de managing director zijn de twee motoren vergelijkbaar met standaard dieselmotoren in een moderne auto. “Dit schip zal het eerste schip zijn dat voldoet aan de CCR 2020-normen.”

Diederik Antvelink, oprichter en mede-eigenaar van Nedcargo International, ziet het schip als de eerste stap naar een klimaatneutrale corridor op de Gouwe. De komende vier jaar werkt het bedrijf aan het vervangen van de dieselgeneratoren door een waterstofcel. Zo wil Nedcargo de CO2-uitstoot naar nul reduceren.

Elektrische trucks

Van Grieken voegt toe dat een klimaatneutrale corridor niet stopt bij het varen: “Er zijn ook al proeven met elektrische trucks en we gaan binnenkort ook met HVO (duurzame biodiesel) proeven starten. De laatste kilomters kunnen we dan ook klimaatneutraal afleggen.”

Gouwenaar 2 komt in juli 2017 in de vaart. Mogelijk wordt er eind 2016 een tweede schip afgeroepen.

Bron: Nedcargo | Foto: Nedcargo (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)