Pakketjes duurzamer afleveren: is dit de oplossing?

Duurzame pakketbezorging

01-08-2016 10:14 | Door: Chris Thijssen

Een pakketje afleveren, ook wanneer de consument niet thuis is. Dat zou volgens verschillende bedrijven een hoop transportkilometers besparen.

Het is een bekende situatie: de consument bestelt een pakket, maar kan niet thuis zijn op het moment dat het pakket wordt bezorgd. Hij moet alles in werking stellen om te zorgen dat er toch iemand thuis is of dat een van zijn buren het pakket in ontvangst neemt. Als dit niet lukt, staat de pakketbezorger voor een dichte deur.

Gevolg: hij moet de volgende dag terugkomen, wat extra transport met zich meebrengt. Deze extra kilometers leiden tot meer CO2-uitstoot en drukte in de straat. Om dit probleem tegen te gaan, ontwikkelen verschillende bedrijven slimme brievenbussen en pakketkluizen, die postbezorgers – ook als de consument niet thuis is – kunnen openen.

DuurzaamBedrijfsleven zet een aantal oplossingen op een rij.​

  • Pakketkluizen

In de pakketkluizen van logistiek dienstverlener DHL, die door heel Nederland staan, kunnen mensen op elk moment van de dag pakjes kunnen versturen en ophalen. Behalve het gemak voor de consument, hoopt DHL hiermee de eigen efficiëntie te verhogen en te besparen op autokilometers. Bezorging aan huis blijkt echter mogelijk.

PostNL werkt met een vergelijkbaar concept, met pakketkluizen op onder meer stations. Ook hier kunnen mensen hun pakketjes ophalen en achterlaten.

  • Pakketboxen in kantoorgebouwen

De start-up Bringme plaatst bezorgboxen op semiopenbare locaties, zoals bij bedrijven, in schoolgebouwen en in appartementencomplexen. Wanneer een koerier een pakketje in de Bringme Box heeft achtergelaten, ontvangt de consument een bericht waarin staat in welke box het pakket zich bevindt. Daarnaast ontvangt de consument een unieke toegangscode waarmee hij de box kan openen.

Volgens Bringme draagt gebruik van de boxen bij aan een verlaging van de CO2-uitstoot, omdat de koerier de zending nooit een tweede of derde keer hoeft aan te bieden. Daarnaast kunnen er eenvoudig gebundelde leveringen en ophalingen worden uitgevoerd, stelt de Leuvense start-up.

Duurzame pakketbezorging

  • Slimme brievenbus

De Bredase start-up Parcer International start in Nederland met een slimme brievenbus. Die maakt het mogelijk om online bestellingen af te leveren of op te halen, ook wanneer de ontvanger niet thuis is. Hiervoor krijgt de bezorger een eenmalige code. De Parcer kan in de tuin worden geplaatst of aan de gevel worden bevestigd. Volgens Parcer International is de brievenbus groot genoeg voor het grootste standaardpakket van PostNL, met de afmetingen 485 bij 360 bij 260 millimeter.

Gebruik van de Parcer leidt volgens de start-up tot minder verkeer van bezorgers, met minder brandstofverbruik en CO2-uitstoot als gevolg.

De brievenbus lijkt op de Altijd Thuis-box, waarmee PostNL vorig jaar een pilot startte. De box wordt verankerd aan een soort brievenbus aan de gevel van een huis. Een vastzittende kabel maakt de box vast aan een kastje dat aan de muur is bevestigd. Door een kliksysteem is de kabel onmogelijk te verwijderen. Volgens PostNL is de box daarnaast waterdicht en bestand tegen snijden, knippen en UV-licht. Of de pilot met de Altijd Thuis-box een vervolg krijgt, is niet bekend.

  • Kofferbakbezorging

In Zweden werkt Volvo Car samen met de bezorgstart-up urb-it. Die garandeert een pakket binnen twee uur na de online bestelling af te leveren in de geparkeerde Volvo  van de betreffende consument. Dat is mogelijk door het In-car Delivery-systeem van Volvo, waarbij bezorgers gebruikmaken van een digitale sleutel. De autofabrikant testte het systeem al in de praktijk, in samenwerking met onder meer de Zweedse post- en bezorgdienst PostNord, de webwinkel Lekmer.com en de online supermarkt Mat.se.

DHL en Smart starten in Duitsland een vergelijkbare samenwerking. Met een eerste pilotproject in Stuttgart gaat DHL bestelde pakketjes afleveren in de kofferbak van geparkeerde Smart-auto’s in de stad. Hiervoor krijgt de koerier een eenmalige code, die toegang geeft tot de kofferbak van de geparkeerde Smart van die gebruiker. De gebruiker krijgt een bericht via een speciale app wanneer het pakket is bezorgd of opgehaald.

Duurzame pakketbezorging

Word nu Free Member: gratis nieuwsbrief en online toegang tot meer nieuws en achtergronden.

Header-foto: Bringme, In tekst-foto: Parcer, Footer-foto: Volvo Car (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)

Door: Chris Thijssen

Redacteur DuurzaamBedrijfsleven. Volgt duurzame ontwikkelingen in de sectoren Groothandel & Retail, Voeding & Dranken, Landbouw & Visserij en Kleding. Altijd op zoek naar oplossingen voor een duurzame productieketen.



Onze Premium Partners

Nieuws over logistiek en transport

De sectorpagina logistiek en transport belicht duurzame ontwikkelingen voor transportbedrijven en logistieke ondernemingen. Vervoer via de weg, via de scheepvaart, de binnenvaart of over het spoor, tal van innovaties zorgen voor efficiëntere logistieke processen en schone, groene transportstromen.

Het Subsidie ABC voor ondernemers
Sector Transport & Logistiek