24-08-2016 08:00 | Door: Hidde Middelweerd

De APMT2 terminal in de Rotterdamse haven is sinds kort ook per spoor verbonden met Neuss, Duitsland (vlakbij Düsseldorf). Dit resulteert in een snellere transittijd naar bijvoorbeeld Azië.

De zogeheten Neuss-Multimodal-Express goederentrein van Contargo stopte zondag 14 augustus voor het eerst in de Rotterdamse haven. Vanaf nu vertrekt er twee keer per week zowel een trein uit Neuss als uit Rotterdam.

Snellere transittijd

“Met deze directe railshuttle op APMT2 sluiten we naadloos aan op de nieuwe Azië-Europa dienstregeling van het 2M netwerk, een samenwerking tussen rederijen Maersk en MSC”, zegt Sijbrand Pot, sales director van Contargo, in een persbericht. “Voor bijvoorbeeld verladers uit Noordrijn-Westfalen betekent dit een snellere transittijd naar onder andere Azië.”

Rotterdamse haven

Het 2M netwerk van Maersk en MSC wijzigde per 1 mei zijn vaarschema tussen Azië en Europa. Voor Rotterdam bleek dit een positieve ontwikkeling, want het is nu zowel first port of call als last port of call. Dit houdt in dat Rotterdam zowel de eerste als de laatste aanloophaven in Europa is voordat containerschepen naar Azië varen. Dit gewijzigde vaarschema resulteert in aanzienlijke tijdswinst bij de import en export van goederen.

LNG

Eerder deze maand bunkerde de Ternsund als eerste zeeschip LNG in Rotterdam. De tanker maakte als eerste gebruik van de Rotterdamse LNG bunkerincentive: een korting van 10 procent op het zeehavengeld.

Bron: Port of Rotterdam | Foto: Port of Rotterdam (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)