Nieuwe LNG-tanker van Hyundai is bijzonder efficiënt

28-09-2016 14:22 | Door: Hidde Middelweerd

Hyundai Heavy Industries heeft een nieuwe LNG-tanker ontwikkeld voor de Noorse rederij Knutsen OAS Shipping. Het schip is in staat om jaarlijks 1.600 ton natuurlijk aardgas opnieuw te gebruiken.

Dit resulteert in een jaarlijkse besparing van $ 1 mln. Dit meldt Marine Executive.

LNG

De tanker, genaamd La Mancha, is uitgerust met een nieuw systeem dat restgassen kan samenpersen, zodat er nieuwe brandstof ontstaat. Hierdoor kan het gas, dat normaal gesproken verloren zou gaan, opnieuw gebruikt worden.

Volgens Hyundai Heavy Industries zorgt het systeem voor een brandstofbesparing van ten minste $ 25 mln over de gehele levensduur van de tanker.

Knutsen

De LNG-tanker past goed in de duurzame strategie van Knutsen. In de nabije toekomst neemt de rederij een tweede LNG-tanker van Hyundai in gebruik.

Daarnaast werkt Knutsen samen met techbedrijf Enova, dat software ontwikkelt waarmee de energieconsumptie op een schip in detail geanalyseerd kan worden. Door hierop in te spelen, hoopt de rederij grote energiebesparingen te realiseren.

Word nu Free Member en ontvang de laatste duurzame ontwikkelingen gratis in je inbox. Met nu tijdelijk een GRATIS digitaal exemplaar van ons magazine.

Bron: Marine Executive | Foto: Hyundai Heavy Industries 

Door: Hidde Middelweerd

Redacteur DuurzaamBedrijfsleven. Volgt duurzame ontwikkelingen in de sectoren ICT, Transport & Logistiek en Mobiliteit.



Onze Premium Partners

Nieuws over logistiek en transport

De sectorpagina logistiek en transport belicht duurzame ontwikkelingen voor transportbedrijven en logistieke ondernemingen. Vervoer via de weg, via de scheepvaart, de binnenvaart of over het spoor, tal van innovaties zorgen voor efficiëntere logistieke processen en schone, groene transportstromen.

Het Subsidie ABC voor ondernemers
Sector Transport & Logistiek