12-10-2016 07:04 | Door: Hidde Middelweerd

Reykjavik, de hoofdstad van IJsland, wil zijn uitstoot van broeikasgassen terugbrengen naar nul.

Dat meldt The Guardian.

Koolstof

De IJslandse stad hoopt dit doel in 2040 te bereiken door de infrastructuur van de stad op zo’n manier te herindelen dat inwoners steeds vaker de voorkeur geven aan lopen, fietsen en openbaar vervoer om zich door de stad te verplaatsen.

Mocht het plan slagen dan wordt Reykjavik de eerste CO2-neutrale stad ter wereld.

Aardwarmte

Momenteel stoot Reykjavik jaarlijks 2,8 ton aan broeikasgassen uit per inwoner. Dit is al erg laag. Ter vergelijking: in de VS hebben inwoners een ecologische voetafdruk van 16,5 ton per jaar.

Dit cijfer is in de IJslandse hoofdstad zo laag omdat de stad al gebruik maakt van geothermische energie, ofwel aardwarmte, om de huizen te verwarmen. Daarnaast maakt Reykjavik grootschalig gebruik van hydro-elektriciteit om huishoudens van stroom te voorzien.

Transport

Hoewel Reykjavik dus al een duurzame stad is, vindt de overheid het tijd voor de volgende stap. Ólöf Örvarsdóttir, hoofd van de environment & planning department van IJsland, tegenover The Guardian: “We willen verder en er meer vaart achter zetten. De grootste uitdaging hierin is transport.”

Ongeveer 75 procent van alle trips in de stad vinden per auto plaats. Om de uitstoot van broeikasgassen vanuit de transportsector terug te dringen, investeert de IJslandse hoofdstad in verschillende oplossingen.

Zo wordt er voor miljoenen euro’s aan fietspaden aangelegd. Ook investeert het bestuur van de stad in de installatie van openbare laadpunten voor elektrische auto’s. Daarnaast wordt er gekeken naar de mogelijkheid om een bus- en/of tramsysteem naar omliggende gemeenten te realiseren. Reykjavik beschikt in de stad zelf al over een bussysteem, maar dit systeem wordt door slechts 4 procent van de bevolking gebruikt.

Door deze initiatieven hoopt het stadsbestuur dat inwoners eerder gebruik gaan maken van duurzamere vormen van transport.

Infrastructuur

Om een echte verandering te bewerkstelligen, is een verandering in de infrastructuur van de stad nodig. Jarrett Walker, expert op het gebied van openbaar vervoer, tegenover The Guardian: “Buiten het historische centrum van Reykjavik staan vooral grote appartementencomplexen, omringd door snelwegen. Infrastructuur voor voetgangers is nauwelijks aanwezig. Inwoners van dergelijke appartementencomplexen moeten dus de auto pakken om naar de supermarkt te gaan.”