07-02-2017 12:32 | Door: Hidde Middelweerd

Nederlandse zeehavens, zoals die van Rotterdam, Vlissingen en Terneuzen, moeten € 500 mln per jaar ontvangen om zich klaar te stomen voor de toekomst. Dat stelt de Branche Organisatie Zeehavens (BOZ).

Het geld moet worden gebruikt om havens te verduurzamen en ICT-oplossingen breder in te zetten, meldt Havenbedrijf Rotterdam.

Verduurzaming zeehavens

De BOZ pleit voor een structuurfonds en zal het plan hiervoor presenteren aan politieke partijen in de Tweede Kamer en de formateur van het nieuwe kabinet.

Ronald Paul, COO van Havenbedrijf Rotterdam en voorzitter van de BOZ, in het persbericht: “We staan als zeehavens voor een enorme uitdaging op het gebied van energie en klimaat, het verduurzamen van industrie en transport en het breed toepasbaar maken van ICT. En juist de concentratie van industrie, energie en logistiek in de havens biedt een kans om op al deze gebieden forse transitieresultaten te bereiken."

Om deze resultaten te bereiken, zijn echter gerichte investeringen nodig, stelt Paul: “Een rijksbijdrage van € 500 mln per jaar herstelt onze concurrentiepositie met de buurlanden en cofinanciering nodigt de zeehavens uit om gericht te investeren in een toekomstgerichte structuurversterking. Daar hebben we allemaal belang bij."

Belang van de havensector

Paul benadrukt daarnaast het belang van de havensector voor Nederland: “De jaarlijkse overslag van 600 miljoen ton maakt 336.000 banen en levert een toegevoegde waarde van € 38 mrd. De BOZ meent dat het nationaal economisch belang een bijdrage vanuit het Rijk aan het structuurfonds rechtvaardigt.”

Bron: Havenbedrijf Rotterdam | Foto: Havenbedrijf Rotterdam