16-03-2017 12:21 | Door: Hidde Middelweerd

Nedcargo gaf in 2016 opdracht tot de bouw van een elektrisch containerschip: de ECS Gouwenaar 2. Het casco (de romp, red.) van het futuristische schip wordt momenteel gebouwd in Servië en komt volgende maand naar Nederland, waar het schip bij scheepswerf Concordia in Werkendam wordt afgebouwd. Daar worden er onder andere nieuwe installaties ingebouwd, zodat het schip semi-autonoom kan varen.

Dat meldt Nedcargo in een persbericht.

Zuinige en slimme binnenvaart

Bert van Grieken, directeur van de Multimodal-divisie van Nedcargo, in het persbericht: “Tot nu toe hebben we vooral gekeken naar het groener, energiebesparender en klimaatneutraal maken van het schip. Samen met kennisinstituut Marin hebben we het onderwaterschip bijvoorbeeld zo ontworpen dat we met extra containers én lager vermogen kunnen varen. Dat is slim, maar het kan nog slimmer.”

Van Grieken doelt hiermee op technologieën die het schip in staat stellen om semi-autonoom te varen: “Stel je voor dat je het schip continu op cruise control kunt laten varen. Of dat je de ideale snelheid kunt bepalen, zodat je bij een brug of sluis meteen kunt doorvaren; een ‘groene golf’ voor schepen. En wanneer je semi-autonoom, en dus met minder bemanning kunt varen, hou je de binnenvaart concurrerend.”

Als het schip af is, wordt het vaartuig ingezet om 12.500 containers per jaar te vervoeren tussen Alphen aan den Rijn en Rotterdam. Dit moet in 2017 al het geval zijn.

Bekijk onderstaande infrographic voor de mogelijkheden van het schip (de tekst gaat verder onder de infographic):

Concurrentie met wegtransport

Volgens Diederik Antvelink, directeur van Nedcargo, is de ontwikkeling van autonome schepen essentieel. De vrachtwagen haalt de binnenvaart snel in. Als wij niet oppassen is de vrachtwagen met platooning en automatisch rijden over een paar jaar goedkoper, schoner en veiliger dan de binnenvaart”, zegt hij in het persbericht. “Wij gaan ons dit niet laten gebeuren. Wij zullen bewijzen dat de binnenvaart dit ook kan.”

“In 2020 zal de Gouwenaar 2 emissieloos kunnen varen door inzet van batterij en waterstof technologie”, vult Van Grieken aan. “Deze versie duiden we aan als de Gouwenaar 2.zero. Wij willen dat tegen die tijd het schip ook grotendeels autonoom kan varen en afmeren. Intern spreken we dan over de versie Gouwenaar 3.zero.”

Bron: Nedcargo | Foto: MAGNIFIER/Shutterstock.com