06-03-2014 08:55 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

De Europese Unie heeft een principe-overeenkomst bereikt over de CO2-heffing voor de luchtvaart. Tot 2016 hoeven luchtvaartmaatschappijen geen emissierechten te betalen voor trans-Atlantische vluchten.

De EU geeft daarmee toe aan internationale druk en de dreiging van een handelsoorlog. Volgens Europese bronnen wordt het wetsvoorstel vermoedelijk komende vrijdag voorgelegd aan de lidstaten. Dat meldt de website Euractiv. Binnen de EU gingen al langer stemmen op om een wereldwijde CO2-taks niet in te voeren. Groot-Brittannië, Duitsland en Frankrijk maakten zich daar sterk voor.

Milieu-organisaties zijn teleurgesteld en hebben het Europees Parlement opgeroepen het voorstel te verwerpen. 'Dit betekent dat de Unie opnieuw toegeeft aan internationale druk, zonder daar iets substantieels voor terug te krijgen. Laat staan dat de stijgende CO2-uitstoot in de luchtvaart ooit een halt wordt toegeroepen', zegt Bill Hemmings van de lobbygroep Transport & Environment in een gesprek met Euractiv. 

Handelsoorlog

De CO2-heffing voor de luchtvaart is een van de Europese bijdragen aan het Kyoto Protocol, dat de vermindering van broeikasgassen beoogt. De EU wilde dat alle maatschappijen die op Europese luchthavens vliegen, emissierechten zouden inleveren op basis van hun CO2-uitstoot. De inzet van het zogeheten EU Emissions Trading System (EU ETS) leidde tot hevig internationaal protest. De Verenigde Staten, India en China dreigden met tegenmaatregelen.

De Europese Commissie besloot daarop de CO2-belasting voor vluchten van en naar Europa een jaar uit te stellen. De voorwaarde was wel dat er een alternatief zou komen dat op internationale goedkeuring kon rekenen. Binnen de verenigde Naties wordt nu onderhandeld over een voorstel voor CO2-reductie in de luchtvaart. Dat zou er in 2016 moeten liggen en in 2020 van kracht worden. Voor vluchten binnen de Unie is de emissiehandel wel wettelijk geregeld.

Bron: Euractiv | Foto: Doug via Flickr.com