03-04-2014 17:07 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Luchtvaartmaatschappijen hoeven voor transatlantische vluchten op Europese luchthavens definitief geen CO2-belasting te betalen. De ontheffing geldt tot eind 2016.

Dat is het resultaat van de definitieve stemming van het Europees Parlement. Het Europese emissiehandelssysteem (EU ETS) treedt met ingang van 2017 in werking. Dat betekent dat alle maatschappijen die op Europese luchthavens vliegen, emissierechten moeten inleveren op basis van hun CO2-uitstoot. De emissiehandel geldt al wel voor vluchten binnen Europa.

Het Europees Parlement wil dat de luchtvaart bijdraagt aan maatregelen tegen klimaatverandering. Sinds 1990 is de uitstoot van broeikasgassen door de sector verdubbeld en het aandeel groeit. Daarvoor is het EU Trading System ontwikkeld.

Teleurgesteld

Twee weken geleden oordeelde de milieucommissie van het Europees Parlement dat van verder uitstel geen sprake kon zijn. Voorstanders van de heffing hoopten daarop dat het Parlement de uitspraak van de milieucommissie zou overnemen, maar dat is niet gebeurd. D66-europarlementariër Gerben Jan Gerbrandy laat in een reactie weten 'zwaar teleurgesteld' te zijn.

"Europa ondermijnt haar internationale positie door te buigen voor economische chantage en politieke druk. De luchtvaartsector tot 2017 te vrijwaren van iedere verplichting is absurd. Europa heeft het recht om eigen milieumaatregelen te nemen en had die kans moeten grijpen", zegt Gerbrandy in een verklaring.

Internationale druk

Van begin af aan stond de Europese heffing onder zware druk van China, de Verenigde Staten en Rusland. China en de VS dreigden zelfs met een handelsoorlog. Daarop werd het EU ETS voor intercontinentale vluchten tijdelijk op de lange baan geschoven. In afwachting van een akkoord binnen de Internationale Organisatie voor de Burgerluchtvaart, ICAO. De organisatie wil in 2016 met voorstellen komen, die in 2020 in werking zouden treden.

Het EU ETS voor transatlantische vluchten treed vanaf 1 januari 2017 in werking. Ongeacht of de ICAO dan een akkoord heeft bereikt over de CO2-taks.

Bron: Europees Parlement | Foto: Warren Rohner, via Wikipedia